Apohem utmanar branschen

Om du behöver köpa ett receptfritt läkemedel men har svårt att ta dig till ett fysiskt apotek kan du beställa hem produkterna från ett egenvårdsapotek. Det finns en mängd olika aktörer som erbjuder apoteksprodukter på nätet – och nu ansluter sig dagligvarugiganten Axfood till skaran och utmanar branschen med sitt nya egenvårdsapotek Apohem.

– Vår nisch kommer att hjälpa oss på vägen, säger Henrik Patzer, vd.

Om du bor på landsbygden eller kanske har problem med att ta dig till ett fysiskt apotek kan nätapoteken vara räddare i nöden. Det finns en mängd olika apoteksaktörer som låter dig beställa hem apoteksvaror till dörren – och nu lanserar jätten Axfood egenvårdsapoteket Apohem för att ge dem en god match.

– Andra aktörer har visat att det går bra att sälja apoteksvaror på nätet och vi tror att Axfoods befintliga kunder också skulle vilja kunna handla apoteksvaror digitalt, säger Henrik Patzer, vd på Apohem.

”Tuff konkurrens”
Axfood och Novax gick in i Apohem med 16 miljoner investerade kronor i mars 2018 vilket resulterade i en värdering på cirka 49 miljoner kronor. De tre entreprenörerna Johan Bergenheim, Kim Persson och Henrik Patzer har arbetat med det nya bolaget i drygt ett år och ser tuff konkurrens framför sig – men också en lukrativ marknad.

– Både traditionella och nya apotek är duktiga så det kommer absolut att bli en hård konkurrens. Men jag tror att vår nisch som vi har tack vare våra ägarbolag kommer att hjälpa oss en bra bit på vägen, säger Henrik Patzer.

Läs mer om Apohem här

Utmanar de andra nätapoteken
I väntan på tillstånd från läkemedelsverket, kommer Apohem till en början att erbjuda receptfria varor tillsammans med dagligvaror. När tillståndet sedan går igenom är planen att utmana de andra nätapoteken på samma spelplan. Enligt Henrik kommer Axfoods och Axel-Johnsons flertaliga digitala initiativ vara ytterligare en konkurrensfördel.

– Genom Apohems samarbete med Axfood kommer vi att kunna ta en position som skiljer sig från de andra aktörerna. Vi kommer att positionera oss mellan ett lågt pris och varumärkesidentitet. Vi tittar också på olika sätt vi kan samarbeta med andra starka digitala leverantörer via distribution, gemensamma inköp och marknadsföring.

Axfood lanserar Apohem tillsammans med Axel-Johnson-gruppens investeringsbolag Novax och entreprenörerna Johan Bergenheim, Kim Persson och Henrik Patzer.

Läs mer och testa själv på Apohem.se