E-handeln inom B2B har bara börjat

Digitaliseringen når allt fler branscher och på den digitala frontlinjen sticker e-handeln ut som ett av områdena som nått allra längst. Men medan konsument-segmentet snabbt har anpassat sig efter kundernas nya digitala krav faller B2B-branschen efter i utvecklingen. I dagens snabbrörliga digitala landskap behöver företag nu öka takten för att kunna konkurrera. 

B2B-branschen står inför flera stora utmaningar. Medan digitaliseringen länge diskuterats har få tagit de nödvändiga steg som krävs för att kunna hålla jämna steg med den mer framåtsträvande konsumentinriktade e-handeln. 

– Vi ser att digitaliseringen inom B2B går väldigt segt och få bolag går från ord till handling. Ser man på den parallella B2C-marknaden så händer där extremt mycket inom flera olika segment som logistik, betallösningar och in store-lösningar, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi. 

Företagens inställning möter inte kundens krav
Hinder på vägen mot nya digitala lösningar hos företagen är bland annat bristande e-handelskompetens och ett synsätt där man upplever att digitalisering kommer att kannibalisera på befintliga säljkanaler istället för att utöka dem. En inställning som inte rimmar med kundernas förändrade krav på funktionalitet och användarupplevelse. 

– I vår kommande rapport där vi intervjuat 300 företag kring hur de jobbar med digitalisering idag och framåt så uppgav 7 av 10 att de tror att den digitala försäljningen mot företagskunder kommer att öka inom de närmsta åren. Samtidigt är det bara 4 av 10 som planerar att göra satsningar på digital försäljning. Faktum är att marknaden kommer att kräva att man kan göra sina köp digitalt, även inom B2B. Rapporten kommer vi att släppa i sin helhet under hösten men man kan redan nu förhandsboka den på vår hemsida.

Utvecklingen inom e-handel är idag starkt konsumentdriven och B2B-segmentet kommer inte att vara annorlunda, menar Thomas.

– Processen för att handla ska se likadan ut oavsett om det gäller B2B eller B2C. Om du som konsument kan beställa saker smidigt via nätet, men i din yrkesroll måste ringa eller mejla in en beställning kommer man snabbt tröttna. 

Förhandsboka rapporten om digitalisering inom B2B här

Risk att halka efter
Risken för att hamna efter sina konkurrenter är stor när det räcker med att ett företag väljer en lösning som förenklar sina kunders upplevelse och därmed blir ett mer attraktivt val. 

– Många företag hävdar ju att de inte vill ha digitala betallösningar till exempel för att de inte vill visa sina priser. Än så länge fungerar det, men kommer det ett nytt bolag med samma produkter som visar priser och har ett enkelt beställningssystem så kommer de här företagen att tvingas till att digitalisera. 

Även om flödena bör vara likadana inom både B2B och B2C så finns det specifika funktioner inom B2B som är unika, förklarar Thomas. 

– Inom B2B utvecklas kraven på anpassade sätt att betala. Marknaden vill till exempel att man ska kunna leasa sina produkter, så därför har vi utvecklat en leasinglösning i vår checkout för att möta efterfrågan. Inom B2B hanterar man generellt mycket högre belopp än inom B2C och det är extremt viktigt att man som företag har en lösning där man kan kreditbedöma sina kunder på ett säkert sätt vilket vi tagit fasta på i vår lösning. 

Presenteras av

Svea Ekonomi har sedan 1981 växt från ett företag som erbjuder fakturatjänster, till en ledande aktör inom finansiering och betallösningar. I vårt arbete inom e-handeln passar våra lösningar företag både inom B2B och B2C och möter konsumenternas krav på en smidig kundupplevelse och e-handlarens behov av en betallösning som driver konverteringen i webbshopen.