Från Umeå till Hollywood: Så blev löshåret en het accessoar

2007 kom Ida Backlund på en revolutionerande idé om ett då relativt nytt fenomen: löshår.
I dag är Rapunzel of Sweden en vanlig syn på allt från svenska arbetsplatser till Hollywoods röda mattor och produkterna lovordas av stylister världen över.
Nu firar företaget sitt stora tioårsjubileum med en helt ny kollektion – och massor av höstnyheter.

Ida Backlund var 22 år gammal när hon tog ett stort kliv ut på den då ganska okända löshårsmarknaden. Genom att skapa löshår som både ser naturligt ut och är enkelt att själv sätta i där hemma såg hon potentialen i en trend som sedan dess bara har fortsatt växa.

I dag är löshår en lika självklar modeaccessoar som nagellack och allt fler tar chansen att ändra sin stil och frisyr från dag till dag med hjälp av löshår och peruker. Mest populärt är Rapunzels Clip-on set som kan ge dig drömhåret och frisyren du önskar på bara fem minuter.

 

Få experthjälp på plats
Genom att ge kunderna den service, trygghet och kvalitet som krävs för att bygga ett starkt varumärke har Ida Backlund nått målet att positionera sig på den internationella marknaden. Under det decennium som gått har företagets produkter spridits till fler än 300 000 kunder i fler än 60 länder och lovordats av stylister världen över. 

Rapunzel of Sweden har storsatsat på sin onlineverksamhet som växer mer och mer för varje år. Hemsidan finns på tio språk varav flera även talas av kundtjänsten som nås via både mejl och telefon. Förutom sin digitala närvaro har Rapunzel även öppnat fysiska salonger och butiker på sex orter i Sverige och Finland. Hit kan kunder komma för att känna på produkterna och få experthjälp av specialister.

Utökar sortimentet i höst
För att fira sitt tioårsjubileum har Rapunzel of Sweden bestämt sig för att utöka sin färgpalett med några av höstens trendigaste färger i en ny kollektion. Samtidigt smids spännande planer inför framtiden och fler nyheter och happenings är att vänta – både på kontor och röda mattor.

2007
Rapunzel of Sweden grundas av Ida Backlund i Umeå.
2009
Byter från analogt till digitalt ordersystem.
2011
Rapunzel Store Concept skapas.
2013
Prisas som årets Digitala Gasell i Sverige.
2013
Nya Rapunzel HQ byggs i Umeå. 1500 m² hair extensions.
2014
Rapunzel får pris av SvD - Årets affärsbragd.
2015
Tar emot Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.
2016
Rapunzel Store Concept goes international och öppnar i Helsingfors.
2017
Rapunzel of Sweden är nu en av nordens ledande löshårsleverantörer med hundratusentals kunder världen över.