Knip dig till ett bättre liv: 
Här är knepen som minskar besvär med urinläckage



Var tredje kvinna upplever någon gång i livet problem med urinläckage. Små retliga droppar och svårt att hålla tätt är besvär som påverkar livet för många tusentals kvinnor. Men det finns hjälp att få. Med fem minuters knipträning om dagen kan du förebygga besvär och lindra dem om du redan är drabbad. TENA Lady guidar dig.

Läckage påverkar livet
Skratta med väninnorna, lyfta barnbarnen, hoppa och gympa – saker som är självklara i ditt liv kan plötsligt bli besvärligt om du drabbas av urinläckage. Det finns flera olika typer av inkontinens, men den vanligaste är just så kallad ansträngningsinkontinens – att det kommer några retliga droppar när du anstränger dig. Orsaken till besvären är att bäckenbottenmuskler som stödjer urinblåsan har blivit försvagade. Vid ansträngning ökar buktrycket på blåsan och musklerna i bäckenbotten kan inte hålla emot tillräckligt för att förhindra läckage. Normalt är det bara en liten mängd urin som läcker ut. Ändå hindrar det massor av kvinnor att leva som de vill och klä sig som de vill. Men hjälp finns att få.

Klicka för att lära dig om olika typer av inkontinens

Knipövningar kan hjälpa
För många som lever med inkontinens kan några få minuter om dagen förändra livet. Genom att ägna så lite som fem minuter om dagen åt bäckenbottenövningar är det möjligt att minska inkontinensproblemen rejält, eller till och med få dem att försvinna. Bäst effekt får du om du inkluderar snabbhet, uthållighet och styrka. När du får grepp om hur du ska göra så kan du göra övningarna var som helst och när som helst. Och det är aldrig för sent att börja!

Hitta knipet – steg för steg
Nu vet du varför du ska knipa, men hur gör man egentligen? En bra idé är att börja göra övningarna i liggande ställning. Det gör det enklare att knipa på ett effektivt sätt. Så här hittar du knipet:

  1. Börja med att knipa ihop slutmuskeln runt ändtarmen. Fortsätt sedan att knipa framåt och uppåt, runt slidan och urinrörets mynning.
  2. Fortsätt att knipa som om du försöker hålla kvar något inne i slidan. Slappna av i skinkorna och låren. Fortsätt att knipa i två sekunder och slappna sedan av i två sekunder.
  3. Upprepa så många gånger du kan.

Lär dig mer om stärkande bäckenbottenträning

När du behöver snabb hjälp
Genom att göra knipövningar kan du träna upp bäckenbottenmusklerna så att de blir starkare. Du kan även ta hjälp genom att använda trosskydd, bindor eller absorberande engångsunderkläder. Välj en produkt som är särskilt framtagen för just inkontinens, så får du skydd mot både fukt och lukt och kan leva och klä dig som du vill. Hos TENA Lady kan du hitta det som passar dig eller och beställa ett gratisprov

Fakta:
Tre knip för en starkare bäckenbotten

För allra bästa effekt, inkludera de tre delarna styrka, uthållighet och snabbhet i din bäckenbottenträning:

  • Styrkeknipet
    Knip ihop bäckenbottenmusklerna så hårt du kan. Fortsätt knipa under fem sekunder. Vila i fem sekunder. Upprepa 5–10 gånger. 
  • Uthållighetsknipet
    Knip med medelhög kraft så länge du bara kan. Försök hålla knipet under 60 sekunder. Gör detta varje gång som du har avslutat en omgång med styrkeknip. 
  • Snabbhetsknipet
    Knip så hårt du kan under två sekunder. Slappna sedan av i två sekunder. Upprepa detta 5–10 gånger per dag, samt varje gång som du känner att du är på väg att nysa, hosta eller skratta högt. 

Fler tips för knipträning hittar du här