Nytänk och spetsiga idéer – så skapas vinnande koncept med Berghs studenter

Tobias Lundqvist, ansvarig för Berghs Studio. I Berghs reception visar man stolt upp alla priser som vunnits. Genom åren har Cannes Lions utnämnt Berghs till School of the Year fler gånger än någon annan skola i världen.

I Berghs Studio jobbar företag tillsammans med studenter för att skapa kampanjer, kommunikationsinsatser och digitala produkter.
– Vi utmanar med nytänk och spetsiga idéer, säger Tobias Lundqvist, ansvarig för Berghs Studio.

Berghs School of Communication är en världsledande skola och har sedan 1941 utbildat framtidens kommunikatörer. Skolan har vunnit det prestigefulla priset School of the Year fem år i rad på Cannes Lions-festivalen – reklamvärldens Oscars-gala. Nu utökar de utbudet och går utanför utbildningsramen som gjort dem världskända.

– Vi är inte längre bara en skola. Vi hjälper världen att kommunicera bättre. Det kan ske genom utbildning, men också genom faktiska koncept och produktion, säger Tobias Lundqvist.

Berghs Studio fungerar till viss del som en reklambyrå, men Tobias är noga med att trycka på skillnaderna. Kunden har möjlighet att vara mer delaktig i processen och samtidigt lära sig nya sätt att kommunicera på. Inför varje projekt handplockas ett team från Berghs 200 studenter och tusentals alumner.

– Vi älskar att involvera kunden under resan. Reklambyråer presenterar ofta en idé. Vi tar helst in kunden när vi har 50 små frön till idéer och bestämmer tillsammans vilka som har potential, säger Tobias Lundqvist.

Berghs metod har visat sig vara ett vinnande koncept. I kundlistan finns alltifrån Strindbergmuséet till världens största reklamköpare Procter & Gamble. I år är de nominerade i Svenska Designpriset för bästa hantverk.

– Det känns helt fantastiskt. Att vi som uppstickare konkurrerar på samma nivå som Sveriges designelit. Det är ett kvitto på att vi gör någonting rätt, säger Tobias Lundqvist.

Berghs erbjuder också skräddarsydda utbildningar för företag. Det kan till exempel vara marknadsavdelningen som vill utbilda sig inom content marketing eller att hela företaget behöver vässa sina kunskaper inom digital kommunikation.

– Vi utforskar kundens målgrupp, behov och utmaningar och sätter sedan ihop en unik kursplan som fungerar för företagets verksamhet. Vi erbjuder allt från utbildningar på några dagar till partnerskap som varar under många månader, säger Tobias Lundqvist och avslutar:

– Man behöver inte ha en färdig brief när man kontaktar oss. Tycker man att det låter spännande eller är nyfiken på det vi gör, så är det bara att höra av sig. Våra skräddarsydda utbildningar, tillsammans med Berghs Studio, gör att vi har ett unikt helhetserbjudande till företag och organisationer som vill kommunicera bättre.

Berghs

Berghs hjälper företag och organisationer som vill utveckla och utmana sin kommunikation. Genom Berghs Studio har du möjlighet att arbeta med världens mest prisbelönta kommunikationsstudenter. Om du har behov av kompetensutveckling så kan Berghs skräddarsy en utbildning för just din organisation.

Läs mer