Aqua Dental bemöter tandvårdsrädsla med trygghet, tid och förståelse

20 procent av svenskarna så rädda för tandläkaren att de helst undviker att gå dit, vilket enligt Aqua Dentals grundare Rikard Virta på sikt kan påverka både munhälsan och det allmänna måendet.
– Jag har själv varit tandvårdsrädd. Hos Aqua Dental har vi gjort det till vår uppgift att förbättra hur tandvården möter patienter med tandvårdsrädsla, bland annat med längre besök, lugn miljö och bemötande som grund, säger han.

Boka en kostnadsfri rådgivning för att prata mer om hur besöket går till

Tandvårdsrädsla kan visa sig på många sätt – allt från oro inför ett tandläkarbesök till att man helt undviker att boka tid. För vissa handlar det om tidigare negativa erfarenheter, för andra om en rädsla för smärta eller att tappa kontrollen. Rikard Virta, grundare av Aqua Dental, berättar att varannan vuxen i Sverige känner ett starkt obehag att gå till tandläkaren och 20 procent är så rädda att de undviker att gå dit, och att Aqua Dental därför avsätter mer tid för tandvårdsrädda under besöken.

– Som barn var jag själv tandvårdsrädd och vet hur viktigt det är med rätt bemötande under besöket. Personalen hos Aqua Dental har särskild utbildning i att bemöta oro och rädslor, och många behandlingar planeras i ett lugnare tempo – helt på patientens villkor. Vi kan erbjuda både lustgas och narkostandvård, men ofta räcker det med trygghet och förståelse. Att bli lyssnad på, få information och känna att ingen stressar en gör enorm skillnad, säger han.

Läs mer om Aqua Dental här

Vill bryta stigmat
Aqua Dental ser tandvårdsrädsla som ett samhällsproblem som behöver belysas mer. Därför uppmärksammar de varje år Tandvårdsrädslans dag – ett initiativ för att bryta stigmat och få fler att våga prata om sin rädsla. Rikards bror Niklas, vd för Aqua Dental, förklarar att det för dem är viktigt att normalisera samtalet. Man ska inte behöva skämmas för att man är rädd – det är en mänsklig reaktion.

– Vi arbetar aktivt med att utveckla våra mottagningar för att skapa en så lugn och trygg miljö som möjligt. Klinikerna byggs för att kännas inbjudande, inte kliniska: ljus, färger och bemötande – allt spelar in. Vi vill att våra patienter ska känna sig välkomna, inte nervösa, säger han.

Läs mer om Aqua Dental och behandlingarna

Våga ta första steget
För många tandvårdsrädda är det den första kontakten som är svårast, därför erbjuder Aqua Dental kostnadsfri rådgivning per telefon – ett sätt att sänka tröskeln för den som vill börja ta hand om sin munhälsa igen, menar Rikard Virta.

– Man kan ringa till oss bara för att prata, så kan vi förklara hur ett första besök kan gå till och vilka möjligheter som finns. Många känner sig redan lugnare bara av att höra att de inte är ensamma, säger han och betonar att trygghet, kvalitet och bemötande är Aqua Dentals ledord – oavsett behandling.

– För oss handlar tandvård inte bara om tänder, det handlar om människor. Vi vill ge alla en chans att våga gå till tandläkaren och känna sig trygga, avslutar han.

Boka en kostnadsfri rådgivning för att prata om hur ditt besök hade kunnat se ut.

Aqua Dental grundades 2010 med visionen att förbättra svensk tandvård i grunden erbjuder de modern, trygg och tillgänglig tandvård på över 30 kliniker i hela landet.

Läs mer och boka tid på www.aquadental.se.

stinaherrlin

Learn More →