Civilingenjör Hamse Jebrir hade länge känt att han ville arbeta med ungdomar och skapa bättre förutsättningar för dem att nå sina mål. Han bestämde sig därför att göra skillnad i skolvärlden, vilket blev möjligt genom Teach for Sweden (TFS).
– Det är ingen hemlighet att skolan i Sverige inte är likvärdig, säger Hamse Jebrir, som i dag går sitt andra och sista år av TFS:s ledarskapsprogram och arbetar som mate- och tekniklärare.
– Barn och ungdomar har olika förutsättningar, och faktorer som vilket område man bor i eller ens föräldrars utbildningsnivå påverkar hur man lyckas i skolan.
Teach for Sweden är en ideell organisation som bidrar till en mer likvärdig skola, där alla barn, oavsett bakgrund, ska kunna nå målen i grundskolan och därmed kunna söka in till gymnasiet. Organisationen rekryterar duktiga akademiker som under ett tvåårigt ledarskapsprogram läser in lärarexamen, samtidigt som de arbetar på högstadieskolor med stora behov. Genom att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet gör deltagarna en ovärderlig insats för barnen, och för framtidens samhälle.
Vill du också leda morgondagens vuxna in i framtiden? Läs mer här
Alla barn kan. De behöver bara rättvisa förutsättningar.
Alla barn har lika stora drömmar, men olika förutsättningar. Enligt Skolverket är var tredje lärare i grundskolan obehörig och varje år förlorar Sverige enorm potential när mellan 16 och 17 000 elever inte når kunskapskraven på högstadiet, vilket gör att de inte kan söka in till gymnasiet. Samtidigt vittnar svenskt näringsliv om stora svårigheter i den framtida kompetensförsörjningen. Det vill Teach for Sweden ändra på genom sitt ledarskapsprogram som inte bara möter det direkta behovet hos högstadieskolor med brist på lärare, men också ser till att deltagarna blir skickliga ledare.
– För mig handlar det om mer än att eleverna ska uppfylla kunskapskraven. Det handlar också om elevernas personliga utveckling. Jag vill att de ska känna sig meningsfulla och vill hjälpa dem att hitta sitt driv. Den psykiska ohälsan ökar bland unga – det vill jag vara med och motverka, säger Hamse som själv tappade motivationen under sin studietid.
– Jag minns än i dag de lärarna som motiverade och inspirerade mig. Den läraren vill jag också vara för mina elever. Genom Teach for Swedens ledarskapsprogram får jag vara med och får verktygen för att gemensam med andra bygga den likvärdiga skolan.
Nyfiken på ledarskapsprogrammet? Klicka här
Är du en framtida ledare?
För att gå det tvååriga ledarskapsprogrammet krävs det att man har minst 90 hp i matematik, teknik, fysik, biologi, kemi, svenska, engelska eller spanska. Studierna ska även ha inkluderat ett självständigt arbete på minst 15 hp. Teach for Swedens urvalsprocess bygger utöver det på olika kompetenser som är avgörande för att kunna göra skillnad; självinsikt, målmedvetenhet, lösningsfokus, social kompetens och struktur. Ansökan öppnar den 1:a november 2021.
– Jag kan rekommendera alla som är behöriga att söka, framför allt om man vill göra skillnad för unga. Det är ett tufft program, men det är värt det, uppmuntrar Hamse Jebril.
Teach for Sweden är en del av det globala nätverket Teach For All som finns representerat i 60 länder världen över. Sedan starten 2013 har 360 akademiker gått, eller går, programmet i Sverige och idag undervisas strax under 30 000 barn av någon som går eller gått programmet. 84% av alumnerna fortsätter att göra skillnad inom utbildningssektorn efter programmet – som lärare, rektor eller med skolutvecklingsfrågor.
Läs mer om Teach for Sweden på teachforsweden.se