Mer än bara en bank – Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank är en vän för livet

Att hitta en personlig bank som känner igen sina kunder och deras affärer kan verka omöjligt. Men hos Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank får man inte bara personlig och lokalförankrad service – som kund bidrar man även till att utveckla sin hembygd.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex senaste mätning har Sparbankerna för sjätte året i rad Sveriges nöjdaste privat- och företagskunder. Det som får bankerna att sticka ut gentemot storbankerna är deras lokalförankring och personliga rådgivning – något som särskilt väl stämmer in på Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank.

Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank har sedan 1881 varit en lokal kraft att räkna med. Eftersom banken drivs som en Sparbank delas inte vinsten ut till aktieägare, utan i stället bidrar den till att stärka banken för att långsiktigt trygga verksamheten. Som en naturlig del av verksamheten stödjer även banken det lokala föreningslivet och skapar på så sätt förutsättningar för meningsfulla och relationsskapande aktiviteter för bygdens människor i alla åldrar.

– Vi vill vara en trygg bank för våra kunder och samtidigt i ord och handling leva upp till bankens vision att ”bidra till långsiktig och hållbar ekonomisk utveckling för människorna och företagen i bygden där vi verkar”, säger Daniel Lang, vd på Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank.

Läs mer om Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank här

En bank där det personliga mötet väger tungt
Bankens huvudsakliga geografiska verksamhetsområde har en naturlig koppling till bankens kontor.  Att stärka verksamhetsområdet och dess utveckling är en del av sparbanksidé, som både handlar om lokal närvaro och att över tid vara ett relevant bankalternativ för de människor och företag som väljer att bo och verka i området.

– Vår målsättning är att man som kund hos oss ska ha tillgång till all den service, hjälp och kompetens som man som privat- eller företagskund behöver, säger Daniel.

Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank vill vara en bank nära sina kunder, där relationen är långsiktig och banken finns med som en ekonomisk ledsagare i livets olika skeden.

– Vi strävar efter att möta våra kunder på deras premisser och där spelar våra tre kontor i Tuna, Vena och Silverdalen en nyckelroll som mötesplatser för de fysiska mötena.  Som kund hos oss ska man alltid känna att man får god service och har en valfrihet, inte minst vad gäller möten.  Ibland kanske det digitala mötet är det bästa alternativet för att kunden ska få ihop livspusslet, och då försöker vi tillmötesgå det önskemålet.

Tack vare den snabba teknikutvecklingen har flera banktjänster av olika slag utvecklats till nytta för kunderna. Ny teknik och nya tjänster innebär nya möjligheter, men även vissa problem och risker att förhålla sig till.

– Vi har under senare år märkt en tydlig förändring vad gäller de ärenden som kunderna vill ha hjälp med vid besök i kundtjänst på något av våra kontor, berättar Daniel. Från att tidigare mest ha handlat om att genomföra transaktioner av olika slag såsom betalningar och överföringar är det nu mer vanligt att kunderna har teknikrelaterade frågor eller önskar personlig vägledning gällande olika tjänster.

– En avigsida med den nya tekniken och den ökade digitala närvaron i samhället är att bedrägerier tyvärr har blivit allt vanligare och även tagit sig nya uttryck. Vi upplever därför periodvis ett större behov av personligt stöd till vissa av våra kunder. Det handlar både om stöd för att informera och hantera den oro som kan finnas, men även om att hjälpa till om någonting faktiskt händer.

Bli kund hos Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank

Lokal expertis under ett och samma tak
Eftersom Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank är en lokal bank finns bankens medarbetare och den samlade kompetensen på plats i bygden. Därmed har de en unik insikt i den lokala marknaden oavsett om det gäller privatpersoner eller företag.

– Med vår tydliga lokala förankring blir vi helt naturligt något av experter på vårt lokalområde, vilket vi hoppas och tror ger våra privat- och företagskunder en ökad trygghet när de väljer att diskutera sina affärer med oss, avslutar Daniel.

Om Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank
Sparbanken grundades 1881, har idag 15 medarbetare, en stark lokal förankring och totalt tre kontor fördelade på orterna Vena, Silverdalen och Tuna. Mycket har hänt sedan 1881 men grundtanken är densamma; lokal bankverksamhet för människor och företag i bygden.