Att vara kund hos Varbergs Sparbank innebär inte bara en mer tillgänglig och lokal bank utan är även en investering i Varberg. Genom att återinvestera all sin vinst i området bidrar banken till en långsiktig utveckling av samhället.
– Vi vill utveckla vårt verksamhetsområde till att bli en ännu bättre plats att leva, arbeta och växa i, säger Patrik Bengtsson, Företagsmarknadschef på Varbergs Sparbank.
I 189 års tid har Varbergs Sparbank varit en huvudaktör i uppbyggnaden av Varberg och eftersom banken drivs som en Sparbank delas vinsten inte ut till aktieägare utan går tillbaka till Varberg. Det innebär att banken aktivt arbetar med att stödja Varbergs utveckling inom flera olika områden. Bland annat kan det röra sig om att sponsra projekt som gynnar föreningsliv, barn och unga eller ge bidrag till projekt som utvecklar forskning, utbildning eller stärker näringslivet. På så sätt bidrar alla deras kunder till att göra skillnad i samhället.
En personligare bank
Att vara en del av samhällets utveckling är en del av affärsidén, men den största delen i verksamheten handlar såklart om att vara en bra bank. Som kund i Varbergs Sparbank har man tillgång till all den service, hjälp och kompetens som man som privat- eller företagskund behöver, oavsett om det handlar om att starta upp sitt första sparande eller en stor investering. Idag har banken tre kontor i kommunen och erbjuder även distansrådgivning. Vardagsaffärerna sköts enklast via mobilen eller internetbanken, men vill man komma in till ett kontor går det lika bra.
– Vår målsättning är att det ska vara snabbt och enkelt att komma i kontakt med oss, oavsett om det gäller att förnya bank ID eller om man vill ha rådgivning för privatpersoner eller företagare. Vi har förstärkt våra kundserviceenheter för både privat- och företagskunder för att det ska vara så enkelt som möjligt att få sitt ärende löst vid första kontakten med oss, säger, Patrik Bengtsson.
Bli kund hos Varbergs Sparbank idag
Det fysiska mötet
Fler och fler väljer de digitala kanalerna för att utföra sina bankärenden. Men vad betyder då det fysiska mötet?
– Vi ser att många fortfarande vill kunna boka ett möte, ofta när det händer något i livet som till exempel ett bostadsköp, skilsmässa eller dödsfall. Men också för att stämma av läget inför pensionen eller få hjälp med att lägga upp sitt sparande. Vi tror på mixen av att digitalt kunna sköta sin vardagsekonomi, men att det finns någon att vända sig till för att få stöd och rådgivning när man har behov av det, säger Jennie Svahn, Privatmarknadschef Varbergs Sparbank.
All specialistkompetens under ett och samma tak
Varbergs Sparbank bedriver sin verksamhet i Varberg vilket innebär att alla medarbetare och all specialistkompetens finns lokalt. Därmed har de en unik insikt i Varberg och den lokala marknaden oavsett om det gäller privatpersoner eller företag.
– Vi är experter på Varberg. På så sätt kan vi ge individuell rådgivning som är anpassad efter områdets behov och förutsättningar, vilket ger både våra privat- och företagskunder en enorm trygghet. Vi har en lokalförankring här som ingen annan bank har, säger Jennie Svahn.
Att vara kund hos Varbergs Sparbank innebär att bli en del av ett lokalt finansiellt kretslopp. Man får personlig och lokalförankrad rådgivning samtidigt som ens affärer bidrar till ens egna barns idrottsförening eller ens föräldrars intresseförening.
–Vi tror på vår affärsmodell; att finnas till för våra kunder och vara den bästa banken för dem, samtidigt som vi kan vara med och bidra till lokal utveckling. Både vi som jobbar här och många av våra kunder känner en stolthet över att vinsten går tillbaka till samhället, avslutar Patrik Bengtsson.
Mer om Varbergs Sparbank
Varbergs Sparbank har ca 160 anställda och huvudkontor i Varberg. Som kund kan man besöka banken på kontoret i Varberg, Veddige och Tvååker. Telefonbanken är öppen alla vardagar 8-18 och nås på tel 0340-66 60 00.