Saabarna stod tillsammans på monteringslinan i Trollhättan – nu har de återförenats

Bilarna byggdes samtidigt på samma monteringslina i fabriken i Trollhättan 2007. Nu har de hittat tillbaka till varandra och fått ett nytt – pimpat – liv i Nyköping.
Två arbetspolare sporrar varandra i att ge just sin Saab en unik facelift.
– Alla delar går att byta ut till något bättre, säger Gustav Larsson och Anton Bäcksholm.

Gustav hade försprång
Gustav Larsson hade redan hittat sin röda Saab 9-3 Vector Kombi i Göteborg efter att ha letat i ett år efter rätt bil,  och hade därför fått ett litet försprång i det som de länge pratat om som ett gemensamt projekt.

Anton Bäcksholm var på väg för att titta på en vit 9-3a i Mjölby, men gjorde ett stopp i Norrköping och scannade då av Blocket för att se om det kommit in något nytt.

– Det var då jag såg att det kommit in en svart Saab 9-3 Vector Kombi  - i just Norrköping - som var ännu bättre än den jag tänkt köpa, för den var svart och hade taklucka. Jag bestämde mig för att åka och kolla på den bilen istället.

När Anton messade över registreringsnumret till Gustav för att han skulle kolla upp bilen, reagerade han på att det nästan var samma som på hans egen bil.

När de senare tittade på bilen tillsammans, upptäckte de att tillverkningsnumren nästan var identiska: De hade numren efter varandra.  

Ytterligare efterforskning visade att Saabarna tillverkats den 26 november 2007. Idag har bilarna återförenats i Nyköping och står tillsammans utanför Orio där Anton och Gustav jobbar med drift och underhåll.

”Vi sporrar varandra”
Båda killarna har var och en på sitt håll alltid byggt om och fixat med sina bilar. När de började jobba tillsammans för fyra år sedan fann de varandra i det gemensamma intresset att pimpa sina bilar. Bara ett halvår efter köpet har de i stort sätt bytt ut allt som går på utsidan så att de nu motsvarar den senaste delux-modellen som tillverkades 2012.

– Orio har färdiga uppgraderingskit som vi monterat in. Sen har vi också lackat om detaljer på bilarna så att de är riktigt unika, säger Gustav.

– Det har nog blivit lite av en tävling mellan oss, vem som kan pimpa bilen bäst. Men vi pushar varandra också och bollar idéer om vad man kan göra, säger Anton.

– Skulle vi sätta gradbeteckning på bilarna nu skulle den bli riktigt lång, säger Anton och skrattar.

– Saab är i det närmaste ikonisk idag. Ska du köpa en bil i samma årsmodell, så är Saab absolut den mest prisvärda som finns på marknaden, säger Gustav.

Entusiaster på Facebook
Efter att de lagt ut sina projektbilar på Facebook är det många som hör av sig för att få tips och råd om hur man ska bygga om sin Saab.

– Många har upptäckt att även om Saab inte tillverkas längre, så är den faktiskt en riktigt trygg bil att äga, eftersom reservdelar fortfarande tillverkas. För entusiaster som oss är det extra roligt eftersom det finns så många uppgraderingskit som gör att man kan bygga sig en riktig delux-variant, säger Gustav.

Nu har både Gustav och Anton bytt ut det mesta som går på karossen. Nu börjar arbetet med insidan. Senaste pimpningen är en comfort-light som är en grön LED-belysning för främre benutrymmet som gör kvällskörningarna mer bekväma. Sen blir det panelen, lister, klädsel och…

– Det kommer bli en helt annan finish och känsla. Alla delar går att byta ut mot något bättre och nu är det kanske hälften av delarna som är kvar att byta ut, säger Gustav.

Hur mycket exakt som de har lagt ut på Saab-delar har de inte räknat ut – eller också håller de lite grann på det.

– Det roliga är att sticka ut lite och sätta sin egen prägel. Det är klart att det kostar lite. Men man får ta lite i taget, säger Anton.

Presenteras av

orio_cmyk_grey

 

 

Bra länkar för dig som älskar Saab

Läs mer om Anton och Gustavs bilar här

Vill du också pimpa din Saab men behöver hjälp med arbetet? Kontakta en auktoriserad Saab-verkstad

Här hittar du uppgraderingskit till din Saab

_gl14964-small
Båda killarna har var och en på sitt håll alltid byggt om och fixat med sina bilar. Foto: Gustav Larsson.
_gl1484-small
Vi har lackat om detaljer på bilarna så att de är riktigt unika, säger Gustav. Foto: Gustav Larsson.
_gl15194-small
– Det har nog blivit lite av en tävling mellan oss, vem som kan pimpa bilen bäst säger Anton. Foto: Gustav Larsson.