Han har studerat rekordsäljare på svenska B2B-bolag under tolv års tid – nu har Leonardo Johansson lanserat en unik utbildningsportal baserad på en 7-stegsmodell som hjälper företagssäljare att prestera på toppnivå.
– Modellen ger en tydlig effekt i den dagliga verksamheten, säger försäljningschefen Johan Oscarsson från Framtidsmediagruppen, som tagit del av flera utbildningspaket med sitt team.
De flesta säljchefer som Leonardo Johansson stöter på inser vikten av att kompetensutveckla sitt team, men har mindre erfarenhet av vilken ände de ska börja i.
– Vilka kompetenser ger snabbast ROI, värde för pengarna? Cold-calling, time management, relationspsykologi och säljmetodiker. Det finns så mycket att välja bland och så många ”specialister” att det brukar sluta med att man inte gör något över huvud taget. Detta trots att Prosales i en studie på över 3000 säljare under tio månader visade att bolag som kompetensutvecklar sitt team 1-2 gånger per månad i snitt har fem till tio procentenheter högre omsättningstillväxt, säger han.
Lion Competence fokuserar på att ge säljchefer och säljare en genväg till ökad kvalitet (hitrate) och kvantitet (aktiviteter) i säljarbetet. Under de senaste åren har 7-stegsmodellen utvecklats enormt genom insikter från hur snabbväxande säljorganisationer som bland annat Lime Technologies, Framtidsmedia, Jobtip och Vainu arbetar med sin försäljning.
Utbildar både säljare och ledare
Genom att bygga in ”best practice”-metoder inom bland annat time management, referensförsäljning och relationspsykologi i kundernas säljprocesser blir utbildningspaketen mer än bara en källa för inspiration och engagemang – de skapar en bestående påverkan på intäkterna.
– Förmågan att bemästra dessa områden skiljer en toppsäljare från en bra säljare, säger Leonardo Johansson.
Ta ditt säljteam till nästa nivå – klicka här
I sommar har Leonardo lanserat en onlineportal som hjälper säljare att utveckla sin kunskap och nå nästa steg inom försäljningen. Säljare kan registrera sig kostnadsfritt för att ta del av värdefull kunskap.
– Det var över 1 600 personer som registrerade sig på kursen när jag släppte nyheten på LinkedIn. Feedbacken har varit helt fantastisk och vårt mål är att 20 000 företagssäljare ska ha provat på vår onlinekurs under 2018.
Registrera dig här för den kostnadsfria onlinekursen
Affärsutvecklaren Susanna Bollhem på Great Story Video menar att Leonardo bidragit med några av de bästa säljtips hon fått och Linda Hoffert, affärsområdeschef på ett av världens största företag, Arrow ECS, håller med.
– Vilken vitamin- och kunskapskick! Våra medarbetare är jättenöjda!
Leonardo Johansson, VD och grundare av Lion Competence, har i över 10 år studerat, praktiserat och utbildat personer över hela Norden inom B2B-försäljningens 12 kompetensområden. Idag driver han utbildningsföretaget Lion Competence som tillsammans med tre medarbetare har som målsättning att hjälpa Sveriges säljare effektivisera sitt säljarbete och sälja mer, helt enkelt.
Tusentals ingenjörer, jurister, ekonomer och säljare från miljardföretag som Serneke och Arrow till startups som Jobtip och Goava arbetar idag utifrån de metoder som Lion Competence förespråkar.