Så smart kan din hiss vara

Utveckling, digitalisering och hållbarhet går hand i hand. För den finska hissleverantören KONE är detta några av de avgörande komponenterna som ligger bakom att man flera år i rad blivit utsedda till ett av världens mest innovativa företag. 

Lennart Strandman började på KONE som hissreparatör 1979. I dag arbetar han som teknisk chef och medverkar i pilotprojekt om framtidens hissar. Mycket fokus kretsar kring att minska energianvändningen och i dag är det möjligt att spara mycket energi med den senaste tekniken. 
– Något som efterfrågas av många av våra kunder är energieffektiva hissar, både i gamla sekelskifteshus och nya skyskrapor. Det har hänt otroligt mycket de senaste åren. Genom att vi exempelvis har gått över till frekvensstyrning och regenerativt drivsystem sparar en hiss upp till 70 procent energi jämfört med hissar på 90-talet. Det är häftigt, säger Lennart.

Få känner till de nya tekniska möjligheterna 
Men innovationer och energibesparing inom hissar är inte alltid något som fastighetsägare är medvetna om. Många gånger inser de inte hur stora skillnaderna blir med ny teknik.
– Genom en programvara kan vi kalkylera teoretisk användning av energi och jämföra gammal med ny. Jag minns en gång när vi skrev avtal med en ny kund som från början var tveksam, men när energikalkylen som visade att en besparing på sjuttiosex procent var möjlig ändrade han sig. Han tittade på vår kalkyl, tittade upp på vår säljare, ner på kalkylen igen och utbrast ”det här ska vi ha!”.

Internet of things i hissvärlden
Dagens hissar sparar inte bara energi – de är smarta på andra sätt också. Så smarta att de själva kan berätta när en reservdel behöver bytas ut genom att kommunicera med servicetekniker i en chatt. De kan också minimera antalet stopp genom att tala om när hissen är fullastad och underlätta hissåkandet på flera olika sätt för användare. 
– I dag kan man välja vilket plan man vill åka till redan innan man kliver in i hissen genom en av de appar KONE utvecklat. Det går också att koppla ihop med att andra bekvämlighetslösningar som exempelvis automatiska dörrar och garage. Allt öppnas för just dig utan att du behöver trycka på en enda knapp och hissen tar dig direkt upp till din bostad. Internet of things i hissvärlden, med andra ord. 

Om Lennart Strandman
Arbetat på KONE sedan 1979 och säger sig vara på väg mot dubbel guldklocka. Började som hissreparatör men har under sina år på KONE hunnit med att göra det mesta. Lennart brinner för teknik och innovationer och har just nu sitt fokus inriktat på framför allt miljömässig hållbarhet och att hjälpa KONEs kunder att minska energianvändningen och driftskostnaderna. Lennart är även van föreläsare och deltar regelbundet som KONEs expert i olika forum i Sverige.

Presenteras av

KONE_logo_21_5_blue_cmyk

Om KONE och innovation

Tillsammans med våra partners stärker vi kontinuerligt vår position som innovationsledaren i vår bransch. Tack vare vår forskning och utveckling innehar KONE mer än 3 000 patent inom våra olika verksamhetsområden.

Vi hjälper människor att förflytta sig tryggt och bekvämt i högre, smartare byggnader. Det vi kallar People Flow®. Tillsammans med våra partners och kunder över hela världen utvecklar vi innovationer och nyheter som bidrar till att byggnader och flödet förbättras så att våra städer blir bättre platser att leva i

Läs mer om KONEs innovationer >>