Barn med NPF slås ut i skolan: ”Ett växande samhällsproblem”

Efter jullovet fylls skolorna återigen med glada elever som pratar om sina ledigheter. För många barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som adhd och autism, ser verkligheten annorlunda ut.
– Att barn inte klarar av att vara i skolan skapar en kris som berör tusentals familjer och lyfter akuta frågor om många skolors bristande förståelse och resurser – något vi vill förändra med hjälp av bland annat konkret stöd- och utbildningsmaterial, säger Susanne Berneklint på Riksförbundet Attention.

Vill du veta mer om Riksförbundet Attention? Klicka här

Skolan är en plats där många barn känner både gemenskap och glädje, men för en del är det en utmaning att ens ta sig dit. För barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, kan skolmiljön innebära stress och hinder som andra inte ser.

Susanne Berneklint på Riksförbundet Attention konstaterar att kunskapen om NPF kunde vara högre och att många vill lära sig mer. Statistik kring problematisk skolfrånvaro saknas på nationell nivå, men förbundets egna undersökningar visat att ett av fyra barn med NPF är hemma från skolan hela eller större delen av tiden.

– Det handlar om barn med adhd, autism, språkstörning eller Tourettes, som utan rätt stöd riskerar utmattning. Många vill gå i skolan, men hjälpen kommer för sent och de kämpar tills de inte orkar mer. Bakom varje skolfrånvarande barn finns dessutom en familj som kämpar med frustration och hopplöshet, inte alltid mötta av förståelse. Med bättre kunskap om NPF och rätt anpassningar kan vi minska den problematiska skolfrånvaron som i dag har blivit ett växande samhällsproblem, säger hon.

Läs mer om Riksförbundet Attentions arbete med problematisk skolfrånvaro här

Vägen tillbaka
sprider hopp

Arvsfondsprojektet Vägen tillbaka är på väg att avslutas och Susanne har jobbat i tre år för att synliggöra problematiken genom de unga själva och deras föräldrar. Berättelserna vittnar om ensamhet, missförstånd och en känsla av att vara bortglömd – men samtidigt, berättar hon, visar projektet att förändring är möjlig: goda exempel där skolor och familjer lyckats skapa fungerande rutiner och lösningar sprider hopp.

– En viktig del av projektet har varit att ta fram konkret stödmaterial till skolor och till drabbade familjer, med verktyg och vägledning för att bygga upp en fungerande skolgång och stärka elevernas självförtroende. Det handlar om allt från hur skolor kan arbeta för att identifiera tidiga varningstecken till hur föräldrar kan hitta rätt stöd och struktur i vardagen. Det är viktigt att visa att det finns vägar framåt och materialet är gratis och tillgängligt för alla via Riksförbundet Attentions hemsida.

Här kan du klicka för att läsa mer och hämta det viktiga materialet

En inkluderande skola
För att skapa verklig förändring konstaterar Susanne Berneklint att vi måste sluta se problematisk skolfrånvaro som ett isolerat problem och istället betrakta det som en del av en större utmaning: att bygga en skola som inkluderar alla.

– När vi ger de här barnen en chans att lyckas ger vi också samhället en chans att växa. Det handlar inte om att elever med NPF kräver något orimligt – de behöver bara bli lyssnade på och inkluderade. Denna insikt är en viktig pusselbit för att bryta den negativa spiralen och genom projekt som Vägen tillbaka hoppas vi kunna bidra till en förändring, men det behövs andra förutsättningar och resurser, avslutar hon.

Riksförbundet Attention uppmanar fler att engagera sig genom att bli medlemmar och stötta arbetet för en mer inkluderande skolmiljö. Läs mer!

Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för personer med NPF som arbetar för att öka kunskapen, skapa mötesplatser och driva intressepolitik. Deras Arvsfondsprojekt Vägen tillbaka fokuserar på att samla in och sprida kunskap om problematisk skolfrånvaro bland elever med NPF.
Läs mer om Vägen tillbaka och bli medlem på attention.se.