Så förbereder du ditt barn för förskolestarten i höst

Trygga rutiner, rätt kläder och lite tålamod – här är allt du behöver veta för en smidig start på förskolan. 

Hösten innebär en nystart för många barn – och deras föräldrar. För första gången ska ryggsäcken packas, hyllan märkas och barnet knyta nya relationer under dagen. Att börja förskolan är ett stort steg, men med rätt förberedelser kan övergången bli både tryggare och gladare. Här är pedagogernas bästa tips inför förskolestarten. 

Packa rätt – säsong för säsong
Att ha med sig rätt kläder och saker underlättar vardagen på förskolan, både för barnen och pedagogerna. Enligt Dibbers checklista bör barnen ha extra uppsättningar av alla basplagg – gärna 2–3 av varje sort så att personalen enkelt kan byta vid behov. På hösten behövs lager på lager-principen: fleece, skaljacka, överdragsbyxor, mössa och vantar är ofta nödvändigt redan från september. Glöm inte att märka alla kläder med barnets namn. Det sparar tid och minskar risken för att något försvinner. En vattenflaska, oömma kläder som tål lek och ett tryggt föremål – som en nalle, snuttefilt eller napp – är också bra att packa med. Många föräldrar använder numera märkpenna eller stryklappar från nätet för att hålla ordning i hallen. 

Sätt rutinerna innan ni börjar
Att börja förskolan innebär många nya intryck – nya vuxna, nya kompisar, ny miljö och nya rutiner. För att ge barnet bästa möjliga start är det klokt att redan några veckor innan förskolestarten justera vardagen så att den liknar den nya rytmen. Gå upp i tid, ät frukost tillsammans, och var ute och lek på förmiddagen och servera lunchen samma tid som på förskolan – då blir omställningen inte lika tvär. 

– Barn behöver tid att vänja sig vid nya rutiner. Genom att börja i lugn takt hemma genom att erbjuda både mat och vila vid samma tider som på förskolan minskar risken att barnet blir överväldigat under inskolningen, säger Elin Ekwall, rektor på en av Dibbers förskolor. 

Så blir inskolningen trygg för både barn och förälder
Inskolningen är en process där både barnet och vårdnadshavaren successivt lär känna förskolan. På Dibbers förskolor är introduktionen individuell och planeras i samråd mellan föräldrar och personal. De första dagarna är vårdnadshavaren med hela tiden och har en aktiv roll – byter blöja, hjälper till vid måltider och finns som en trygg punkt i leken. Ett viktigt råd från pedagogerna: smyg aldrig iväg. Att tydligt säga hejdå och sedan lämna är mer trygghetsskapande än att smita iväg när barnet tittar bort. Och kom ihåg – barnets reaktion är inte ett misslyckande. En tår vid avskedet är helt normalt och viktigt att bekräfta.

Läs mer om Dibbers syn på trygg och lekfull förskolestart 

Ha tålamod – och tillit
En vanlig fundering är hur långa dagar barnet bör gå i början. Enligt Dibber finns inget facit – men många pedagoger menar att kortare dagar under de första veckorna underlättar anpassningen. Det är många intryck att bearbeta och tröttheten kan komma plötsligt. Tillit till pedagogerna är också avgörande. Som förälder är du expert på ditt barn – men förskolans personal är experter på inskolningar. En bra inskolning tar tid, sker stegvis och utgår alltid från barnets behov, berättar Johanna Lundmark, förskollärare, och avslutar:  

– Det viktigaste är att barnet känner sig tryggt. Då kommer också viljan att utforska, leka och lära. 

Så fungerar inskolningen på Dibbers förskolor 

Om Dibber
Varmt välkommen till Dibber skolor och förskolor. Verksamheten drivs av en tydlig värdegrund – att utveckla livslångt lärande med hjärta för världen. Denna värdegrund är gemensam för alla Dibbers medarbetare, både i Sverige och internationellt. Dibber etablerades i Sverige 2017 och bedriver idag förskolor, grundskolor, anpassade grundskolor och öppna förskolor. Huvudkontoret finns i Sollentuna.
Hos Dibber finns ett hjärta för lärande, vilket innebär en stark strävan att varje barn och elev ska ges de bästa förutsättningarna att utveckla ett livslångt lärande med hjärta för världen. Dibber i Sverige är en del av den norska friskolekoncernen Dibber, som grundades och ägs av två engagerade pedagoger, Randi och Hans Jacob Sundby.