Digitala onboardinglösningar blir allt vanligare för att introducera och integrera nyanställda. Paulin Larsen Berglöf och Ida Garamvölgyi från Whippy menar att fördelarna med att komplettera det fysiska mötet är många – om det används rätt. Här listar de 5 konkreta tips för att lyckas.
– Vår spaning för 2019 är att allt fler företag har investerat i digitala lösningar för att förenkla sin onboarding, men när den nya medarbetaren väl är på plats är det inte alltid självklart hur det faktiskt ska användas, berättar Paulin.
Företag lägger ner både tid och resurser på att introducera nya medarbetare, men ibland blir inte starten som man tänkt sig. Förväntningar som brister, tidiga avhopp och kulturkrockar kan göra nyanställningen till en dyr historia.Den senaste tiden har allt fler bolag valt att investera i digitala onboardinglösningar för att förbättra befintlig introduktion.
Paulin Larsen Berglöf och Ida Garamvölgyi har grundat Whippy som skräddarsyr innehåll och effektiviserar onboardingprocesser för företag. Med erfarenhet av rekrytering, onboarding och organisationsutveckling vet de att fler företag efterfrågar digitala och smarta lösningar för att förbättra sina onboardingprocesser.
– Ett digitalt verktyg löser dock inte alla problem, handpåläggningen för att använda verktyget på ett effektivt sätt finns inte alltid när ett system köps in. Det kan bidra till motsatt effekt, i synnerhet i tillväxtbolag där en HR-ansvarig oftast redan har ett brett ansvarsområde, berättar Paulin.
– När du lagt tid och pengar på att rekrytera rätt person bör det vara en självklarhet att den nyanställda får en bra introduktion och positiv upplevelse av företaget, tillägger Ida.
Här tipsar Paulin och Ida dig hur du lyckas med onboardingprocessen:
1. Stäm av förväntansbilden
Undersökningar visar att den som får en tydlig onboardingprocess är benägen att stanna längre. Redan under de första 45 dagarna är tidiga avhopp vanliga. Var därför noggrann med att säkerställa förväntansbilden och uppmuntra till frågor och reflektioner – tidigt.
2. Fysiska möten spelar roll
Möten bygger en relation mellan dig som chef och den nyanställda. Dock behöver mötena varken vara många eller långa men däremot är det viktigt att de är genomtänkt designade och innehållsrika. Avsätt tid.
3. Tillvarata tidigare erfarenheter
Som chef har du ett kort tidsfönster för att få den nyanställda att se på företaget med fräscha ögon. Det kan dessutom vara en guldgruva om du lyckas tillvarata den nyanställdas unika erfarenheter, tankar och idéer.
4. ”People work for people”
Kultur och värderingar får ofördelaktigt ofta ta ett steg tillbaka för att lämna plats åt mål och arbetsuppgifter. Om du som chef istället har en strategi för hur medarbetaren ska uppleva och bli en del företagets kultur och värderingar ökar incitamenten att stanna.
5. Utse en ”Buddy”
Ofta känner sig chefer stressade när de ska introducera en nyanställd. Genom att utse en “buddy" som den nyanställda kan vända sig till för frågor under den initiala tiden kan chefen få avlastning och den nyanställda integreras bättre.