Gamer Chic: De hetaste modetrenderna som har inspirerats av spel

Modetrender uppstår ofta på överraskande och oväntade sätt, flera av dem kommer faktiskt från spelvärlden och nu kommer heta trender från 1900-talet tillbaka. I denna artikel kan man läsa mer om hur trender uppstår, hur de går i cykler och hur modebranschen inspirerats på olika sätt av spelvärlden.

Modetrender inspirerade av casinovärlden
Vintage-glamour, retro-silhuetter, paljetter och pärlhalsband. Än i dag inspireras vi av 1950- och 1960-talets mode som ofta syntes på casino i Las Vegas – en tid då staden präglades av underhållning och blev synonymt med glamour. Turister från världens alla hörn besöker fortfarande underhållninghuvudstaden för att uppleva casinokulturen, en stad som under 1900-talets mitten var en social mötesplats där man skulle klä upp sig. Trots att den tidiga casinokulturen inte ser likadan ut i dag, lever kläderna kvar.

I dag inkluderar några av de hetaste modetrenderna att handla från andrahandshandeln, det vill säga vintage och second hand, där man kan hitta riktigt unika plagg. Under den ikoniska casino-eran var det till exempel populärt med timglasformade klänningar och midjebälten – smickrande och klassiska outfits som blir allt mer populärt. denna hösten är det riktigt trendigt med timglasformade plagg på kvinnor, istället för oversized som länge varit populärt

Det finns vissa plagg som aldrig riktigt går ur tiden och trender kommer och går – och kommer sedan tillbaka. Dagens trender inkluderar begrepp såsom att det ska vara klassiskt och tidlöst – ikoner som vi fortfarande förknippar med den tidiga casinokulturen och tar inspiration av än i dag är till exempel Marilyn Monroe.

Fler kända modetrender från spelvärlden
Nedan listas endast ett axplock av alla de modetrender som har inspirerats av både karaktärer och plagg från spelvärlden.

  • Bayonetta glasses – De smala, små glasögonen i “geek chic”-stil, som är inspirerade av karaktären Bayonetta som bär de ikoniska glasögonen i de tre spelen Bayonetta, Bayonetta 2, Bayonetta 3.
  • Joel Canvas Jacket – licensierade plagg inspirerade av spelet The Last of Us, speciellt denna jackan som blivit riktigt populär.
  • Gamer combat chic – Spel som Call of Duty har populariserat allt från cargobyxor till boots. Kallas inom modebranschen för “Tactical fashion” och märken som Prada har lanserat utility-inspirerade plagg.

Modetrender går i cykler
Modeforskare, historiker och trendanalytiker menar att trender inom modebranschen ofta återkommer med några tiotals årscykler. Nya generationer återupptäcker gamla stilar och trender, som tidigare generationer har växt ifrån. Varje ny generation hittar ofta inspiration i sina föräldrars eller till och med sina mor- och farföräldrars ungdomsstil.

Till exempel blev 1970-talets utsvängda jeans populära under 1990-talet, vilket har kommit tillbaka igen. Generation Z (de födda mellan 1997 och 2012) älskar 1990-talets mode eftersom det känns både coolt och retro, medan det istället kändes pinsamt för många under 2000-talet att köra på den stilen. Cirka 10 år efter en trend känns den gammal och “ute”, medan det efter 20-30 år känns charmigt igen – vilket är den tiden då en helt ny generation upptäcker den igen. Det är också detta som gör mode ett så spännande område.

Modeforskare om de olika stegen i trendcykler
Enligt modeforskare finns det en typisk trendkurva när det kommer till mode, i cirka fem till sex olika steg. Det första är introduktion, andra tillväxt, masspopularitet (när det peakar), nedgång, försvinnande och återkomst. i dag går dock cykeln snabbare än förut, eftersom flödet och klimatet på sociala medier är snabbt, men också att det finns fast fashion på ett helt annat sätt än tidigare

Introduktion: När designers eller kändisar introducerar ett nytt plagg, en detalj eller silhuett. Trots att det i dag är lättare att få tag i nya plagg än det har varit tillbaka i tiden, kan det ofta vara dyrt och mer svårtillgängligt till en början. Exempelvis när Balenciaga började lansera oversized plagg i mitten av 2010-talet.

Tillväxt: Tiden när en ny trend plockas upp av modeintresserade och syns i mer nischade butiker, en tid då media plockar upp trenden och skriver om det.

Masspopularitet: När trenden når fast fashion och syns överallt, från reklamer till i bukter och på influencers. Det blir mer lättillgängligt för alla som vill ta del av den nya trenden.

Nedgång: Alla börjar bära samma saker vilket resulterar i att den tappar effekten av nyfikenhet. De konsumenter som är modemedvetna börjar därför aktivt undvika den, och utförsäljningar blir allt vanligare.

Försvinnande: Tiden då trenden/plagget anses vara helt ute och i princip försvinner helt från mainstream-modet. Det kan även bli att man börjar skämta om att man bar plagget i första hand, en slags pinsamhet.

Återkomst: Efter ungefär 15–30 år återupptäcks trenden igen och anses ofta vara vintage eller tolkas på nyskapande sätt av nya generationer. Helt plötsligt känns plagg som tidigare varit “pinsamma” som fräscha, men bärs på ett nytt sätt.

Så påverkas modet av dagens medier
Dagens modetrender påverkas otroligt mycket av dagens medier. Från att det var modehusen och modemagasin som styrde vilka trender som uppstod, till att kreatörer på sociala medier har blivit tydliga trendsättare. Förut kunde det till exempel ta flera månader för trender på catwalken att nå butiker, men i dag kan en enda video på TikTok skapa en ny trend på några dagar.

Fenomenet “catwalk till kundvagn” kan i dag bara ta några få veckor, eftersom modeföretag använder algoritmer och data från sociala medier för att snabbt kunna producera det som trendar. Nackdelen med detta är dock miljöpåverkan på grund av en “slit-och-släng-kultur”, eftersom trendmättnaden går i snabb takt.

Modebranschen präglas alltså av influencers i större utsträckning än klassiska modejournalister, eftersom profiler på TikTok, YouTube och Instagram sätter agendan för vad som är “inne”. Framtidsutsikterna talar för att sociala medier kommer att snabba upp cyklerna ännu mer än vad de gör i dag. Istället för tydliga och stora trender, kommer man troligtvis att se fler mikrotrender som lever parallellt. Mode kommer säkerligen bli ännu mer individuellt än vad det redan är.

En sak är säker, och det är att mode precis som spelvärlden kommer med överraskningar och återkommande teman. Med dagens snabba mediaflöden och nya generationernas nyfikenhet på unika plagg kan vi vara säkra på att mode kommer fortsätta ta inspiration från gammalt mode, men också från spelvärlden.