Lista: 4 knep för att skapa ett dreamteam på jobbet



Företagsledare världen över har under lång tid letat efter den hemliga formeln som skapar ett produktivt och framgångsrikt arbetsteam. Det är även något som HR-chefer skulle betala stora summor för. Men hur lyckas man skapa ett ”dreamteam” – och vem har ansvaret i frågan?

Människor som jobbar i team utvecklar fler idéer, upptäcker misstag snabbare, kommunicerar bättre och hittar bättre lösningar på problem. Medarbetare i team är även mer nöjda med sin arbetssituation och benägna att – i en tid då information sprids blixtsnabbt – agera ambassadörer för varumärket. Inte minst i frågan om att attrahera kompetens, både internt och externt, blir därför starka team en viktig fråga.

Studier visar att engagemang är en av de viktigaste faktorerna för att skapa ett framgångsrikt ”dreamteam”. Det kräver att såväl chefer i relation till medarbetare, och även kollegor emellan, arbetar aktivt med frågan.

Här är några användbara knep för att stärka gemenskapen på jobbet:

1. Ha kul på jobbet – men också utanför
Satsa på en vi-kultur med stark gemenskap. Kollegor som lär känna varandra utanför kontoret stärker gemenskapen. Det gör också gemensamma aktiviteter på kontoret. Se till äta frukost ihop eller varför inte klämma in en lunchträning, utelunch eller eftermiddagsfika med jämna mellanrum?

2. Skapa en pauskultur
Kortare pauser gör teamet mer effektivt och småprat gör att ni lär känna varandra bättre. Våga därför avsätta tid för att ta en kaffepaus då och då. Även i relationen mellan chef och medarbetare är småprat viktigt för att forma en mindre hierarkisk och tryggare organisation.

3. Peppa och uppmuntra mer
Alla vill bli sedda och uppskattar en klapp på axeln. Positiv feedback och uppmuntran kommer direkt från dig som chef att få dina medarbetare att känna sig mer uppskattade. Om det kommer från kollegorna gäller detsamma, dessutom kommer teamet uppleva ett större stöd.

4. Våga inkludera och delegera
Genom att delegera ansvar visar du att du har förtroende för gruppen. Det gör att teamet känner sig mer uppskattat och vill vårda ansvaret – något som i sin tur höjer engagemangsnivån.

Convini brinner för den välmående arbetsplatsen där medarbetaren trivs och mår bra och förverkligar det genom konceptet; en kiosk, ett café, en närbutik och ett lunchställe – allt i ett!
– Våra små Convinibutiker hjälper medarbetare på tusentals arbetsplatser runt om i vårt land att få ihop livspusslet, undvika att energin dippar under eftermiddagen och gör det dessutom enkelt för anställda att ta en paus tillsammans – eller varför inte, underlätta för chefen att visa uppskattning genom att spontant kunna bjuda sina anställda på glass en härlig sommardag, säger Marie Mets, marknadsdirektör på Convini.

Vill du läsa mer om hur ni kan skapa välmående arbetsplatser där medarbetare trivs och mår bra? Missa inte Convinis blogg!

Vi ställde oss frågan “hur kan människors arbetsplatser bli bättre?”
Vi vet att mycket av vårt välmående börjar med en glad mage. Och att det gäller att vara noga med pauser på jobbet. Så vi kombinerade båda delarna och hittade vår lösning: Convini.

Kontakta oss gärna!
0200-333 535
kundtjanst@convini.se