Spara pengar, bevara värmen eller stänga ute ljud.
En ny, unik undersökning avslöjar vad som gör svenskar nöjdast med sina nya fönster.
– Resultatet gjorde oss förvånade, säger Kristofer Rask, marknadskoordinator på Hemmafönster.
Har du fönster som släpper in kyla eller är svåra att öppna och rengöra? Du är inte ensam. Fler och fler väljer att byta fönster på sina hus – och anledningarna bakom beslutet är många. Nu har det ledande fönsterföretaget Hemmafönster gjort en stor undersökning för att se varför vi svenskar egentligen tycker och tänker om våra fönsterbyten.
Branschens största kunskap
Hemmafönster är ett av Nordens största företag för försäljning och montering av fönster. De erbjuder ett heltäckande sortiment med produkter tillverkade i sina fabriker i Sverige och kombinerar detta med branschens kanske största kunskap. För att kunna utveckla sina tjänster ytterligare har de genomfört en stor kundundersökning med syftet att bland annat upptäcka de bakomliggande faktorerna till kundernas fönsterbyten.
Vill du veta mer om Hemmafönsters fönsterbyten, klicka här
Kristofer Rask arbetar som marknadskoordinator på Hemmafönster. Han följde undersökningen med stort intresse – och berättar att han blev förvånad över resultatet.
– Vi trodde att den ekonomiska förbättringen skulle vara den solklart största anledningen till att kunderna var nöjda med sina nya fönster, att man faktiskt kan spara tusentals kronor i uppvärmningskostnader eftersom att huset isoleras på ett helt annat sätt. Men det var en annan av nöjdhetsfaktorerna som stack ut.
50 snabba frågor
I undersökningen fick kunder svara på runt 50 frågor om sitt fönsterbyte. Här visar resultatet bland annat att en vanlig anledning till att vilja ha nya fönster är för att de var svåra att rengöra eller öppna, att de gjorde huset dragit och ledde till en alldeles för hög uppvärmningskostnad.
När fönsterbytet väl var färdigställt vittnade som väntat över hälften av deltagarna om en behagligare inomhustemperatur och många om både enklare underhåll och mindre ljud utifrån.
Det som stack ut i undersökningen var den stora nöjdheten över husets exteriör.
– Hälften av deltagarna ansåg att den största nöjdhetsfaktorn var att exteriören blev finare. Vi vet att många kunder som byter fönster gör det för att ge sina hus ”ansiktslyft” och tycker att det är ett bra sätt att förnya fasaden på – men vi trodde att undersökningens fokus skulle ligga på värme och sparande. Det var jätteroligt att även den här faktorn fick komma fram i ljuset, säger Kristofer.
Går du i fönsterbytarplaner? Boka en konsultation hos Hemmafönster här
Hemmafönster är ett av Nordens största företag för försäljning och montering av fönster. Vi erbjuder ett heltäckande sortiment med produkter tillverkade vid våra fabriker i Sverige, och kombinerar det med branschens största fönsterkunskap.
Hemmafönster ingår i Inwidokoncernen, som även äger varumärkena Elitfönster, Snickarper, Hajom, Outline och Diplomatdörrar.