Diagnos och recept direkt i mobilen gör det möjligt att enkelt få bot mot urinvägsinfektion. Innovationsföretaget InnovDr erbjuder bland annat tjänsten på www.urinkollen.se. Tjänsten sparar tid och pengar för patienterna och vårdapparaten och minskar onödig förskrivning av antibiotika.
Tio procent av alla kvinnor över 18 år drabbas varje år av en behandlingskrävande urinvägsinfektion. 30 procent av de kvinnor som får urinvägsinfektion blir symtomfria utan behandling inom en vecka. Med vetskapen om att urinkollen finns som en enkel lösning kan många tryggt avvakta något med att uppsöka vårdcentral och därmed undvika onödig behandling.
– Tjänstens målgrupp är kvinnor som misstänker att de kan ha urinvägsinfektion. Vi använder medicinska algoritmer som hjälper oss att leda patienter till rätt vårdnivå direkt, berättar Matilda Lundblad, med dr och grundare av företaget InnovDr AB.
”Urinkollen.se räddade min semester. Jag gjorde testet i taxin och stannade på ett apotek på väg till flygplatsen.”
– Patienter får samma hjälp på urinkollen.se som på vårdcentralen, fast mer systematiserat och strukturerat. Vår tjänst kan både lugna patienter och gallra fram ”rätt” fall till läkare. Tjänsten kostar pengar för patienten endast när diagnosen leder fram till ett recept.
– I snitt har en patient fått hjälp fem minuter efter att hen landat på vår sajt. Patienten kan alltså få diagnos och e-recept på väg till apoteket och behöver inte ta ledigt utan kan lösa alltsammans på lunchen eller direkt efter jobbet.
Har vänt på begreppen
Tjänsten har funnits i två år och har snabbt fått stort gensvar. Den hjälper i snitt 150 kvinnor om dagen som misstänker att de har urinvägsinfektion. De flesta får rådgivning och ett 50-tal får hjälp med behandling. Urinkollen är som vårdgivare godkänd av socialstyrelsen och IVO. Tjänsten är också certifierad av Trygg E-handel.
”Det gick så fort att få smset från läkaren att jag kunde hämta ut mitt recept att jag inte behövde sjukanmäla mig! Helt fantastiskt!”
– Många kvinnor blir väldigt engagerade och är bra ambassadörer för oss vilket är väldigt kul. Vår support har dagligen en tät kommunikation med våra användare på Facebooksidan, säger Matilda Lundblad som betonar att man inte är en virtuell vårdcentral utan en nischaktör som vänt på begreppen.