Få saker är lika viktiga hos företag som en stabil och presterande säljavdelning. Trots detta är det få bolag som kontinuerligt arbetar med att utvecklas inom området – oftast på grund av tids- och kunskapsbrist. Därför finns svenska Salesonomics som med sin mångåriga erfarenhet kan hjälpa företag att nå sin fulla försäljningspotential: från rekrytering och onboarding till säljstrategi och säljträning hos befintliga säljorganisationer.
– Det handlar om att lyckas lycklig. Vi vill inte bara säkerställa att våra kunder lyckas – de ska också göra det på rätt sätt, berättar Otto Dahlin, vd på Salesonomics.
Oavsett typ av företag är alla beroende av försäljning. Att därför se till att tillgodose sin nya medarbetare med en genomtänkt onboarding direkt vid rekryteringsfasen, eller kontinuerlig säljträning, blir således en viktig aspekt. Lika viktigt blir det dock att det görs på rätt sätt för att maximera försäljningen.
Där kommer Salesonomics in i bilden.
– Vi hjälper företag med ambitiösa målsättningar att accelerera sin försäljning. Där möjliggör vi den smartaste lösningen, säger bolagets vd, Otto Dahlin.
– Utifrån vårt erbjudande är vi unika i vår positionering; vi är en tillväxtpartner. Inte ett rekryteringsföretag, inte managementkonsulter och vi är inte heller ett utbildningsföretag. I mångt och mycket är vi en ”one-stop-shop” för att accelerera din försäljning. Vi har absolut kollegor i branschen, på respektive affärsområde. Skillnaden är att vi arbetar utifrån ett bredare perspektiv och på så vis kan hitta den smartaste lösningen för att ta våra kunder till nästa nivå.
Få mer information om Salesonomics här
Vikten av en bra onboarding
Resan mot ett företag som når sin fulla försäljningspotential börjar redan vid rekryteringen av nyanställda. Betydelsen av en högkvalitativ onboarding ska alltså inte underskattas, något som inte minst går att tyda i statistiken. 62 procent av företagen i studien anser att de är ineffektiva på att onboarda nya säljare, och 60 procent misslyckas med att sätta milstolpar och mål för dem.
Dessutom visar studier på att hela 20 procent av personalomsättningen sker inom de första 45 dagarna, och 33 procent har redan efter första veckan bestämt sig huruvida de planerar en långsiktig framtid på bolaget eller inte.
– I vår nya onboardingpaketering har vi digitaliserat och automatiserat en del av ett väldigt traditionellt arbetssätt. Det handlar inte om att automatisera bort det mänskliga mötet, snarare att vi vill maximera de mötestillfällen som skapar mest värde.
– Många onboardingprocesser är idag antingen väldigt omfattande eller nästintill obefintliga. Jag vågar påstå att alla har en god intention med sin onboarding. Med den gemensamma nämnaren att man har svårt att avgöra vilken information som är viktig men också när och hur den ska kommuniceras, berättar Otto Dahlin.
– Det finns en stor skillnad mellan en rollspecifik onboarding och en mer generell sådan som handlar om bolaget. En rollspecifik ämnar för att vara optimerad för den specifika rollen och förväntningarna kring den, och vad som ska göras för att uppnå dessa. Men det är också viktigt att gå på djupet på företagets värderingar och kultur – men de bör inte göras samtidigt.
En annan stor utmaning kopplat till onboarding av säljare är den kring tidsåtgången. Otto Dahlin berättar att många som han haft kontakt med upplever att just tiden inte räcker till att skapa en både omfattande och pedagogisk onboarding. Det är något som görs avsevärt mycket enklare genom Salesonomics automatiserade version.
– Egentligen är det bara att trycka på play så löser systemet resten. Allt du som chef behöver göra är att veckovis ta en femton minuters avstämning med säljaren, och under tiden får den en fullskalig säljträning och onboarding.
Säkerställa rätt förväntningar
Trots kunskap och kompetens kring att vara framgångsrik i försäljningsrollen är många företag alltså tämligen dåliga på själva onboardingen.
Förväntningarna på en nyanställd är ofta alldeles för höga, diffusa och resultatorienterade. Oavsett tidigare erfarenhet, kommer säljaren att till en början vara ny och förvirrad. För att lyckas med sin onboarding och efterföljande försäljningsmål är det viktigt att låta kunskapsaktiviteter ta plats.
Otto Dahlin exemplifierar:
– I stället för att förväntas boka in flertalet skarpa säljmöten under första veckan. Kan det snarare handla om att boka ett antal interna möten i syfte att förstå organisationen, företagets lösningar och kunderna. I takt med att kunskapen höjs är det också dags att höja förväntningarna och skifta fokus från kunskap till resultat.
Ett område som Salesonomics ofta berör är det som de själva kallar för ”Just-In-Time learning”.
Konceptet handlar om att hitta prioriteringar för allt den nyanställda säljaren behöver kunna och planera för när momentet ska läras in.
– Vad bör säljaren känna till i dag, vad bör den få veta mer om och hur kan vi ta denna ett steg närmre att stänga sin första affär. Det handlar om att få en naturlig progression, att lära och fördjupa sig i säljprocessen, i takt med att du arbetar igenom säljprocessens olika delar.
Motsatsen är att sitta framför en powerpoint presentation och förväntas lära sig allt den första veckan, följa med på sambesök för att sen leverera resultat. Du förväntas komma ihåg den information som är viktig i slutskedet av en säljprocess även fast de var flera veckor sedan du fick en genomgång.
Avslutningsvis menar han att problematiken grundar sig i att företag idag inte ser onboardingens fulla potential om den nyttjas rätt. Snarare anser många att rekrytering och efterföljande onboarding som en ”quick fix”.
– Därför är det bra att förstå hur viktigt det är. En mer detaljerad process där vi är inkopplade redan från start är något som både sparar tid och som kan leda till att en säljare snabbare levererar resultat, avslutar han.