Vi har väntat, längtat, suktat, bönat och bett, och nu är dagen slutligen kommen. 2022s kanske mest efterlängtade lista är här. Äntligen ska vi få ta del av vilka de mest populära maträtterna i Sverige är enligt Google.
Svenskarna och Google
Vi lever i en googlande era. Idag används den stora sökjätten dagligen av ca. 60% av svenskarna, och vad människor googlar på brukar säga mycket om vad som pågår i samhället i stort – stora event, kändisnamn och sportevenemang brukar ligga högt på de dagliga topplistorna (Svenskarna och internet, 2018). Trots att specifika recept sällan toppar de generella trendlistorna, är vi allt fler som idag helt eller delvis väljer bort de traditionella kokböckerna och vänder oss till 2000-talets kanske mest allmänbildade vän: Google. Så. Vilka recept är det vi söker efter mest, och som således rankas högst i Google? Datakälla: Ahrefs
Topp 10-listan
1. Pannkaka
Den hedersamma förstaplatsen får pannkakan med sina 181 000 sökningar per månad. Den delikata blandningen av mjöl, mjölk och smör tycks i år klättra högt upp på svenskarnas veckomeny.
2. Kladdkaka
Tätt därefter hittar vi kladdkakan med sina 172 000 sökningar per månad.
3. Pizza
Att Pizzarecept, med sina 127 000 sökningar per månad, är med på listan är föga förvånande. Sedan 1995 har nämligen prisutvecklingen för köpt pizza ökat med hela 73% – inte konstigt att vi börjar bli allt fler hemmabagare (Statistiskmyndigheten, 2018).
4. Korvstroganoff
121 000. Så många gånger per månad söker svenskarna på recept för korvstroganoff, vilket ger den röda maträtten en ärofylld fjärdeplats.
5. Chokladboll
Chokladboll, kokosboll eller havreboll – oavsett vad du kallar den runda kakaobollen, lyckas den knipa 5e platsen med sina 110 000 sökningar per månad.
6. Scones
Den sedan länge älskade frukost- och brunchmackan genererar hela 90 000 sökningar per månad.
7. Ugnspannkakan
89 000 sökningar per månad, så ofta söker svenskarna på receptet till den traditionella ugnspannkakan.
8. Lasagne
Pasta som ugnsbakas i sås och kryddor – inte konstigt att den älskade maträtten genererar hela 86 000 sökningar per månad.
9. Lax i ugn
Hack i häl med lasagnen, hamnar lax i ugn på 9e plats med sina 86 000 sökningar per månad.
10. Sockerkaka
Sist men inte minst har vi sockerkakan, som med sina 70 000 sökningar per månad lyckas knipa sista platsen på listan.
“Google fungerar som ett minne”
Google-experten och byråchefen tillika matfantasten Christian Rudolf, VD på SEO-byrån TopDog, ser inga konstigheter i att de trendande recepten till synes är väldigt enkla sådana.
– Den gemensamma nämnaren för alla dessa recept är att de är enkla att göra. Trots detta, måste vi googla receptet för att minnas det. Det är ju lite så Google fungerar – som ett minne för människor där de vet att de finner exakt den informationen de behöver.
Och så är det väl. Minnet för själva recepten sitter trots allt inte i närheten lika hårt som smakminnet gör.
Topdog
Sökoptimering är en av de mest effektiva marknadsförings-aktiviteterna du kan göra, men det krävs både kunskap och resurser för att lyckas. Det finns många företag som har försökt sig på SEO utan att nå önskat resultat. Det beror på att SEO och digital marknadsföring är en komplicerad process med många faktorer som spelar in. Därför är det en god idé att anlita en erfaren SEO-byrå som vet vad som behöver göras.