I dag är det viktigt att kunna uttrycka sig på både svenska och engelska, inte minst i arbetslivet. Att välja rätt ord kan höja nivån på ett viktigt mejl eller öka förtroendet för dig under mötet. Här är uttrycken du bör kunna – och de du bör undvika.
Att vara duktig på engelska i jobbsammanhang blir allt viktigare eftersom vi lever i en digital värld där det är lättare än någonsin att knyta professionella kontakter över hela världen. Om du känner att du behöver förbättra din engelska för att kunna prestera bättre både på din arbetsplats och privat kan det vara en bra idé att läsa en kurs i affärsengelska – utomlands.
På EF Executive Language Institutes i bland annat Boston, Hong Kong och Cambridge fyller du i en behovsanalys i vilken du kan berätta vilken profession du arbetar inom och om du exempelvis vill utveckla din affärsengelska i mötessammanhang, under presentationer eller kanske helst vässar dina termer inom juridik, HR eller it.
Se vad som ingår på EF Executive Languages Institutes
Utifrån behovsanalysen får du tillgång till skräddarsydda lektioner som är relevanta för just dina karriärmål och du kan maximera dina språkkunskaper på kortast möjliga tid.
– Du studerar i en miljö exklusivt för yrkesverksamma, vuxna och företagsledare, säger Peder Wallenberg, Country Product Manager på EF.
Peder menar att det främst är tre olika jobbsituationer där svenskar ofta hamnar i underläge på grund av bristande engelskkunskaper: per e-mail, i telefonmöten och på konferenser.
1. E-mail
Det kan vara vanskligt att författa ett e-postmeddelande på engelska eftersom att både formuleringar och språk skiljer sig drastiskt, inte minst när det kommer till affärsengelska. Från första hälsning till trevlig avskedsfras kan det dölja sig många fallgropar som kan minska förtroendet för dig som avsändare.
Vill du förbättra din affärsengelska? Beställ en kostnadsfri broschyr om EFs språkkurser
Inledningen
När vi skriver ett mejl till någon i Sverige skriver vi vanligtvis ”Hej” efterföljt av namnet på personen, men i det engelska språket använder man sig nästan uteslutet av titlar. Att enbart skriva någons förnamn anses ofta vara informellt och bör enbart användas om du är personlig vän med mottagaren. Skriver du till en manlig eller kvinnlig mottagare, oavsett yrkesroll, ska du alltid skriva ”Dear Mr.” eller ”Dear Mrs./Dear Miss” följt av efternamnet.
Avslutet
I Sverige råder det allt för ofta en missuppfattning om att det räcker att använda ”Regards” i slutet av ett mejl som är skrivet på engelska. Det motsvarar dock att du bara skulle skriva ”Hälsningar” på svenska. För att ge ett mer professionellt och trevligt intryck bör du skriva ”Sincerely” eller ”Yours Faithfully”, vilket då ungefär betyder ”Med vänliga hälsningar”.
Vill du vässa affärsengelskan? Få ett personligt prisförslag på språkkurser här
2. Telefonmöte
Trots att många föredrar att uttrycka sig muntligt på engelska är det lätt att tappa tråden och aldrig riktigt komma fram till det som mötet ska handla om. Eftersom att personen/-erna på andra sidan tråden inte ser dig och du därför inte kan räddas av kroppsspråk är det viktigt att du håller dig kort och koncis, samt har övat på uttal av svåra ord som du vet att du kommer att behöva använda.
3. Konferens
Du kan ha flera olika roller på en konferens. Ska du presentera något är det viktigt att inte bara ha stenkoll på ditt ämne och vad olika termer heter på engelska, du behöver dessutom kunna svara på eventuella frågor. Sitter du som åhörare finns det bättre uttryck än ”what” eller ”what do you mean by...” att använda om du inte riktigt hänger med; genom att ursäkta sig med ett ”I did not quite follow” gör du det tydligt att presentatören behöver förtydliga sitt resonemang.