Våren och sommaren var minst sagt tuff för Sveriges flygbolag och pandemin gjorde att flera försattes i konkurs eller behövde avveckla delar av sin verksamhet. Behovet av flygresor fanns dock fortfarande kvar, vilket fick regionala flygbolaget Air Leap att gå emot strömmen och satsa på en expansion. Strategin resulterade i att bolaget idag kan stoltsera med benämningen Sveriges snabbast växande flygbolag.
När pandemin bröt ut blev flygindustrin en de hårdast utsatta branscherna när reseförbud och hemmajobb infördes. Flera linjer i norra Sverige upphandlades men södra Sverige stod helt utan flyg. Detta såg det regionala flygbolaget Air Leap som en möjlighet till att satsa och fylla ett behov som de såg fanns på marknaden.
– Det var en framtidsinvestering för oss. Vi hade fördelen av att vara ett mindre bolag som snabbt kunnat ställa om verksamheten samtidigt som vi inte haft samma typ av fasta kostnader som större flygbolag har, säger Emelie Ahlin, marknadschef på Air Leap.
Fler linjer trafikeras
I slutet av maj startade bolaget upp destinationen Visby till både Bromma och Arlanda. Strax efter startades Ronneby och Halmstad till Bromma samtidigt som Visby fick ytterligare en direktlinje till Göteborg. Idag trafikeras även två linjer från Arlanda till Finland, två linjer till Gardemoen, Oslo och från och med den 24 augusti har Air Leap tre ytterligare linjer till Bromma från Göteborg, Malmö och Ängelholm.
”Vi valde rätt strategi”
Att våga satsa när alla andra bromsade har visat sig vara ett framgångskoncept. I augusti månad 2020 var det hela 92 procent fler resenärer som flög med Air Leap jämfört med samma månad förra året.
– Det känns helt underbart att se den här utvecklingen. Att starta nya linjer under en pågående pandemi är en osäkerhetsfaktor, men med dessa fantastiska siffror får vi det bekräftat att vi valde rätt strategi, avslutar Emelie Ahlin.
Air Leap är ett ungt svenskt regionalt flygbolag med destinationer i Sverige, Norge och Finland. Vår verksamhet är en mix av upphandlad och kommersiell trafik både för privat och affärsresenärer men även för samhällsbärande funktioner.
Vår flexibilitet och snabbhet gör att vi kan ta oss an linjer där vi ser att det finns en möjlighet att erbjuda marknaden ännu fler möjligheter. Vi är lika mycket landsbygd som storstad, lika mycket inland som kust. Bra kommunikationer skapar fotfäste för fler och bättre affärer och ger människor möjlighet att se och uppleva fantastiska platser.
Vi är Nordens flygbolag, vi krymper Norden och ger människor möjligheter till möten och upplevelser.