Att få sina elever intresserade av ämnen som naturvetenskap, teknik och matematik är en utmaning för många lärare. Samtidigt är behovet av kompetens inom området enormt och väntas bli ännu större i framtiden. Undervisningskonceptet Maker tour – Mot nya höjder hjälper lärare att engagera sina elever genom olika utmaningar kopplade till ämnena som avslutas med belöningar i slutet av varje termin.
– Det viktiga här är inte resultaten utan att man tar sig an utmaningen och vågar testa, säger Caroline Schough, projektledare på Region Kronoberg.
Har du som lärare också svårt att få dina elever engagerade i naturvetenskap, teknik och matematik? Du är definitivt inte ensam – tvärtom kämpar många med att skapa intresse för ämnena som arbetsmarknaden så väl behöver kompetens inom, både idag och i framtiden.
För att hjälpa till att lyckas motsvara behovet skapade Region Kronoberg och Tekniska Museet undervisningskonceptet Maker tour – Mot nya höjdersom idag drivs av dem tillsammans med Linnéuniversitetet, Länsstyrelsen Kronoberg, Tillväxtverket, Fenomenalen Science Center på Gotland och 2047 Science Center i Gävleborg. Tillsammans vill man säkra framtidens kompetensförsörjning och bygga nya broar mellan skola och näringsliv på ett sätt som ungdomarna tycker är både roligt och lärorikt.
Vårterminens tema är skogen
Under vårterminen är temat skogen under samlingsnamnet Make IT Wild. Här får elever och lärare göra utmaningar och experiment inom hållbarhet som kräver alltifrån fakta och fantasi till kreativitet och entreprenöriellt täkande.
– Konceptet är kostnadsfritt och akademiskt grundat i läroplanen. Utmaningarna är skapade för att eleverna ska våga testa olika sätt och också våga misslyckas. Vi vill göra det så okomplicerat som möjligt för lärare att föra in detta i sin undervisning oavsett ämne. I och med att kompetensförsörjningen inom området är hotat krävs det ett krafttag för att öka intresset, säger Caroline Schough.
”Experimentera med enkla medel”
Maker tour – Mot nya höjder riktar sig till grundskolan och idag har drygt 300 klasser och lärare tagit sig an konceptet. Anmäler man sin klass får man tillgång till spännande teman, exklusiva lärarträffar och en maker-buss som besöker skolan och undervisar lärare och elever i teknikutveckling och programmering.
– Utmaningarna görs tillsammans med läraren både i skolmiljön och utomhus och kopplas med fördel till det lokala näringslivet. Utmaningarna är gjorda för att kunna experimentera med enkla medel. Man använder bland annat spillmaterial, återvunna material och material som är billiga att köpa tillsammans med digital teknik. Man får reflektera över sitt arbete under terminens gång och i slutet går vi igenom utmaningarna med klassen. Det viktiga är inte resultaten utan att man tar sig an utmaningen, säger Caroline Schough.
Läs mer om Maker tour – Mot nya höjder här
För de klasser som vågar sig på utmaningarna väntar en belöning i slutet av terminen som knyter an till temat. Efter ett rymdtema skickades exempelvis astronauter och kosmonauter ut till skolorna för att berätta om sina yrken och upplevelser vilket inspirerade både lärare, elever och astronauter.
– Ofta skickar vi forskare till klasserna som presenterar sin forskning på rätt nivå. Vi bjuder också in klasserna till universitetet så att de kan bekanta sig med miljöerna. Vårt mål är att sänka tröskeln till att våga ta sig an akademiska studier och prestationer, säger Caroline Schough.
Maker-bussar tar tekniken till eleverna
Som en del av konceptet rullar också en maker-buss i varje län som åker runt till de olika klasserna och undervisar både lärare och elever i programmering och teknikutveckling. Bussarna är fyllda med spännande teknik, hålls lektioner som har med naturvetenskapliga ämnen att göra.
– Just nu är det mycket programmering på tapeten men lektionerna kan se väldigt olika ut. Vi har till exempel haft en lektion där barnen fick i uppdrag att programmera en robot som skulle ta prover på mars, säger Caroline Schough.
– Det fina med konceptet är att det är ämnesövergripande och kan användas av lärare i samtliga ämnen som vill engagera sina elever, avslutar Caroline Schough.
Maker tour – mot nya höjder är ett undervisningskoncept som gör det enkelt för dig som lärare att öka dina elevers intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Konceptet grundades 2014 i Kronobergs län och sedan 2018 finns konceptet även i Gävleborgs och Gotlands län.