– Att samla hela säljkåren för ett par timmars utbildning är väldigt kostsamt, både i form av resor och lokal men även förlorad arbetstid. Tänk om man kan utbilda alla medarbetare när de har tid via mobilen? Det ger inte bara minskade kostnader och miljöavtryck. Effekten av att alla fått samma utbildning kommer att märkas på sista raden. Fundera på vad det skulle innebära om alla i säljkåren ökade sin förmåga med fem procent?, säger Anders Börde, vd på Moblrn.
Moblrn är den nya generationens digitala utbildningsverktyg där fördelen är att alla kan delta i sin takt, att innehållet är uppdelat i mindre delar och att utbildningen är interaktiv.
Det måste vara enkelt
Företag har använt e-learning som utbildningsverktyg i åratal men många av lösningarna byggdes för länge sedan och är anpassade för en större datorskärm. Flera av dessa har i dag stora problem med att få sitt innehåll att fungera bra i mobilen. Systemen som finns på många företag idag är funktionstunga, komplexa och det är oftast bara några få personer i bolaget som kan arbeta i dem.
– I många bolag vi träffar investeras det enorma belopp i kurser, filmer och annat utbildningsinnehåll. Problemet är att det tar för lång tid att fram en kurs och när man väl har en utbildning klar är det för få medarbetare som genomgår den. Kurser och utbildningsmoduler måste göras tillgängliga och det ska inte vara svårare än att hitta än den senaste Facebookuppdateringen, säger Anders Börde.
Saint Gobain flyttade ut produktutbildningen till mobilen
Företaget Saint Gobain tecknade nyligen ett avtal med Moblrn för smart utbildning via mobilen för sina fyra varumärken Dalapro, Gyproc, ISOVER och Weber. Bolaget har sedan tidigare använt Moblrn för sitt varumärke Gyproc vilket varit lyckosamt och utbildningen har nu rullats ut i åtta olika länder.
– Saint Gobain är ett företag där en mobil utbildning verkligen gör nytta. Alla återförsäljare i butikerna har tillgång till en mobil och genom att det genomförs produktutbildningar i den kanalen istället för klassrum kan vi nå så otroligt många fler säljare. Det ska bli spännande att följa upp effekten av att nå ut till fler med produktutbildningar, säger Björn Berlin, teknisk chef på Gyproc.
Se intervju med Björn Berlin här:
När Gyproc utbildade säljarna på Beijer Bygg var responsen mycket positiv:
”Lagom doser i ett bra tempo dels för att hinna med, dels för att det ska fastna.”
”Det är flexibelt, man sitter inte i en sal och dammar – utan hinner jobba emellan.”
”Enkel inlärning, man har alltid appen till hands och slipper krångel med inloggning och tillgång till en dator.”
Komplett paket med plattform, app, support och produktion av innehåll
Moblrn jobbar med företag som ser en tydlig ROI i att löpande utveckla och utbilda sina medarbetare. Moblrn erbjuder företagen ett komplett paket med utbildningsplattform, app, support och hjälp med produktion av innehåll. Genom enkelhet och att det går snabbt att få ut en utbildning täcker tjänsten många behov. Här är några exempel:
- När man vill utbilda partners och distributörer kring en ny produkt.
- När man vill få med sig alla medarbetare kring exempelvis värderingar, sätt att arbeta och nya rutiner.
- När det är bråttom! T ex en ny produkt ska ut på marknaden och alla måste känna till om den.
- När det är mycket information som skall förmedlas och man vill undvika korvstoppning. Genom Moblrn kan man dela upp materialet i mindre delar över tid.
- När man vill skapa interaktivitet, dialog och “instant gratification” mot deltagaren - för att hålla uppe engagemang och deltagelse under kurser.
- När man ska få till beteendeändringar. Då är det avgörande ge tid för att reflektion och repetition.
– Behovet av att kontinuerligt ha en lärande dialog med sina medarbetare har aldrig varit större nu när många företag står inför stora utmaningar kring digitaliseringen. Samtidigt har det aldrig varit enklare att utbilda sin personal nu när alla har en smart mobil i fickan. Vår teknik passar alla företag som vill ta sina utbildningar ut i mobilen - på riktigt, avslutar Anders Börde.