Nu spås elmopederna ta över våra svenska gator – vilken väljer du?



Efterfrågan och utbudet på elprodukter ökar i en stadig takt runtom i Europa och Sverige. Det gäller inte minst elmopeder. Tomas Fagerlund från Dealy Sweden, som i mars lanserade två eldrivna mopeder, menar att fördelarna är många; det är ett snabbt, billigt, effektivt och miljövänligt färdsätt.

I en värld av ökad miljömedvetenhet framställs mopedister som framför bensindrivna fordon ofta som miljöbovar. Vissa länder har helt förbjudit bensindrivna mopeder i storstäder – på andra håll är det något som väntas inom en snar framtid. Åtminstone om Tomas Fagerlund från Dealy Sweden spår efterfrågan efter att ha lanserat två elmopeder på den svenska marknaden i mars tidigare i år.

– Mottagandet har varit fantastiskt bra, säger Tomas Fagerlund från Dealy Sweden.

Vill du se bilder på och läsa mer om de nylanserade elmopederna? Klicka här!

Dealy Sweden är en del av Olle Olssons Bolagen och generalagent för elmopeder, men även för mopedbilar, promenadskotrar och fyrhjulingar – och återförsäljarna finns runtom i hela Sverige.

Fördelaktigt – på många sätt
Elmopederna klassificeras som klass 1 mopeder (EU-mopeder) och fördelarna med att välja en elmoped är många, menar Tomas. Det gäller oavsett om den som övergår till eldrivet vill ta sig till jobbet, träningen, affären eller vännerna.

– Räckvidden är cirka fem till sju mil. Du klarar dig därför på en laddning under en dag, sedan laddar du enkelt din elmoped på natten, säger han och fortsätter:
– Du har heller ingen fördröjning av accelerationen vilket gör att du kommer iväg snabbt och smidigt. Dessutom susar den ljudlöst fram i 45 kilometer i timmen medan du kan lyssna på musik eller fågelkvitter.


Vidare menar Tomas att elmopeder är ett fördelaktigt alternativ även ur ett kostnadsperspektiv.

– Det är ett väldigt billigt färdsätt som kostar ungefär 50 öre per mil i elkostnad.

Lanseras i två modeller
Elmopederna har lanserats i två olika modeller, en retroinspirerad modell (S3) och en som beskrivs som sportigt futuristisk och som är något större (X1).

– Den sportiga modellen tror vi kan passa pendlaren som vill ha ett färdmedel till jobbet, medan den retroinspirerade kan passa en något yngre målgrupp som vill ha roligt. Men vi har inget facit på vem som kommer att köpa vilken modell, vad vi vet är att det är ett miljömedvetet sätt för att ta sig fram billigt, effektivt och snabbt utan att behöva mecka, skruva eller smörja, avslutar Tomas.

Läs mer om de två elmopederna här!

Dealy Sweden, en del av Olle Olsson Bolagen, är generalagent för elmopeder, mopedbilar, promenadskotrar och förhjulingar. Den stora nyheten är deras lansering av två elmopeder – och återförsäljarna finns runtom i hela Sverige.

Är du intresserad av en elmoped? Hitta en återförsäljare här!