Annonseringar, sociala medier, kampanjer och digitala lösningar – det är inte lätt att sticka ut med sitt varumärke i flödet i dag.
Därför vill Ulf Bergman, som kallar sig Dr Stolt när han utbildar på sin kunskapsplattform Varumärkesakuten, hjälpa företagare att lyckas med sitt varumärkesbyggande – kostnadsfritt.
– När det går bra för företagare går det bra för Sverige, menar han.
Ulf Bergman har över 40 års erfarenhet som kommunikatör. Under den tiden har han hunnit med att arbeta som visuell varumärkesstrateg hos flera olika stora aktörer. Han har också varit verksam som lärare och handledare och är själv utbildad art director och varumärkesstrateg.
Han har jobbat på stora reklambyråer och har även erfarenhet av att driva tre egna byråer i rollen som ägare, delägare och vd. Hans mål är att utbilda, coacha och handfast utveckla små och medelstora företag att bygga starka varumärken. Sedan 2008 driver han sin egen reklambyrå, Stolt Kommunikation, i nätverksform.
Så kan Stolt kommunikation hjälpa ditt företag!
– När jag startade byrån nätverkade jag intensivt och mötte runt 60 duktiga företagare i veckan. Då gjorde jag en oroväckande upptäckt; att företagare kämpade med att nå ut med sina budskap och deras förmåga att sälja och marknadsföra sig själva var skrämmande låg. Namnet Stolt Kommunikation kom ur min erfarenhet av att just begreppet stolthet är en bristvara hos många människor och företag, förklarar Ulf Bergman.
Startade gratis webbkurs
Med en egen grundkurs i tio delar som är helt konstnadsfri, lär han kunder hur de kan bygga upp sitt varumärke.
– Fram till i dag har fler än 450 företagare gått någon av mina olika kurser och 92 procent av dem är nöjda eller mycket nöjda. Min mission är att sprida kunskapen till många fler av Sveriges ny-, solo-, micro- och småföretagare. Utan dem stannar Sverige och därför är den här kursen gratis.
Webbkursen heter “10 steg till ett starkare varumärke” och bygger på Ulf Bergmans så kallade Stoltmodell. Genom fem lektioner på 5-10 minuter, där två av stegen gås igenom varje gång, guidas eleverna genom djungeln av annonser, kampanjer, strategier och digitala lösningar. Målet med kursen är att bygga ett varumärke som är starkt, attraktivt och stolt.
– När jag utbildar och nätverkar i dag brukar jag kalla mig Dr. Stolt och ha på mig en läkarrock för att väcka nyfikenheten. Förhoppningsvis kan jag hjälpa mina uppdragsgivare att hitta och synliggöra skillnaden mellan att vara stolt med ett frågetecken och att vara stolt med ett utropstecken!