När du är mitt i en rekryteringsprocess är det många som rensar gamla bilder från sociala medier, och dubbelkollar att inget konstigt dyker upp på diverse sökmotorer. En undersökning från Ledarna visar att det är mer troligt att chefen letar upp dig på LinkedIn istället.
– Ofta vill de se att du kan beskriva dig på ett professionellt sätt samt se att profilen speglar det de fått veta om dig, säger Christina Werner, karriärexpert på Ledarna
Att det man lägger ut på sociala medier också kan ses av eventuella framtida arbetsgivare är något som många är medvetna om. När man är mitt i en rekryteringsprocess är det därför vanligt att många ser över sina konton, och döljer det som man inte vill att sin potentiella chef ska se.
Under förra året gjordes en undersökning från Novus, gjord på uppdrag av chefsorganisationen Ledarna. Syftet med undersökningen var att titta på i vilken utsträckning kandidater kollas upp på nätet när de söker jobb. Resultatet visade att 39 procent av alla chefer någon gång har kollat upp en kandidat på LinkedIn.
Manual för hur du optimerar din profil på LinkedIn – ladda ned den här
Gått om Google
Undersökningen har gjorts av Ledarna under många års tid och visar nu en viss förändring. Under tidigare år var sökmotorn Google den vanligaste plattformen att kolla upp nya kandidater på, medan LinkedIn legat på andra plats. Sedan förra året är det dock LinkedIn som äntrar förstaplatsen, och Google får på en andraplats se sig besegrat med sina 37 procent.
Christina Werner, karriärexpert på Ledarna, tror att LinkedIns ökade popularitet och användande är en faktor i resultatet, samtidigt som det blir mer intressant för arbetsgivare att se hur en potentiell medarbetare framhäver sin professionella sida.
– Det är mer intressant att se om en blivande säljchef har många kontakter och kan marknadsföra sig själv än vad som kommer upp när du bara googlar. Många tycker att de äger sin egen profil medan arbetsgivaren kan se det som en potentiell marknadsföringsplats för företaget
”Ha minst 400-500 kontakter”
En professionell LinkedIn-profil kan med det sagt vara en bidragande faktor i din jobbansökan. Christina Werner berättar också om vad du som sökande kan göra för att bli mer synlig inom plattformen.
– Se till att din profil matchar de jobb du är intresserad av, välj ett antal nyckelord som du vill bli sökt på och ta med dem minst tre gånger i din profil. Ställ in under ”karriärmål” att du vill bli synlig för rekryterare, det är inget som syns utåt i din profil.
Att veta om ens profil är bra nog för rekryterare kan vara klurigt, men det finns sätt att se om din profil bär frukt för framtida arbetsmöjligheter.
– Att ha minst 400-500 kontakter är bra för att få ordentlig spridning på dina uppdateringar och för synligheten. Det märks det på besöken. Om dina profilbesök ökar, och att de tillhör målgrupper du vänder dig till som till exempel rekryterare om du söker jobb, och att de även kontaktar dig så gör du rätt, säger hon och fortsätter:
– Men se över din profil kontinuerligt och undvik nötta klyschor!
Vilka är Ledarna?
Ledarna är Sveriges enda fackförbund bara för chefer, och besitter 93 000 medlemmar. Som medlem i Ledarna får du bland annat karriärrådgivning, med tre rådgivningstillfällen per år av experter som själva besitter chefserfarenheter.
– Då får du en som personligen kan se över hela din LinkedIn-profil, och som tipsar om hur du kan få den ännu bättre, avslutar Christina Werner.
Christina Werners bästa tips för en vass LinkedIn-profil
» Matcha din profil med den som du vill ska läsa den. Ta reda på mer om jobb som skulle kunna vara intressanta för dig, vilken kompetens tror du är bra att lyfta fram kopplat till den?
» Ha en komplett profil. Bygg uppifrån och ner. Sammanfatta dig kärnfullt och skriv relevanta yrkeserfarenheter under varje tidigare arbete. Ha gärna några referenser till dina olika yrkesroller.
» Ha ett proffsigt foto som speglar ditt professionella jag, gärna med ljus bakgrund.
» Ha rätt titel/rubrik på din profil. Din yrkesrubrik står under ditt namn högst upp i profilen. Beskriv även dina kompetenser här. Den här ytan kommer även att visas när rekryterare och arbetsgivare söker efter olika kompetenser.
» Var aktiv, dela med dig och bjud på din kunskap. Då både syns och hörs du mer och fler kommer att titta på din profil.
Här kollar chefer upp dig innan du får jobbet
– LinkedIn: 39 procent
– Google eller motsvarande: 37 procent
– Facebook: 33 procent
– Twitter: 4 procent
Källa: Ledarna.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus med webbintervjuer i ledarnas Chefspanel under perioden 5 – 19 oktober 2018. Målgruppen för undersökningen är chefer med personalansvar. Totalt genomfördes 954 intervjuer. Deltagarfrekvensen uppgick till 51 procent.