Var tredje minut kapas en identitet i Sverige. Uppgifterna används sen för att köpa saker på nätet, ta lån, ansöka om kreditkort eller köpa mobilabonnemang.
”Många är oförsiktiga med hur de lämnar ut sina personliga uppgifter trots att de är medvetna om riskerna att bli utsatt för en ID-kapning. De tänker att ”det inte händer mig”. Men det händer tyvärr hela tiden”, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety Group.
Enligt Sifos och MySafety Försäkringars undersökning har 164 000 personer drabbats av ID-kapning under det senaste året. Det är en ökning med 56 procent från året innan. Och trots att de flesta känner till riskerna med ID-kapning är en av fyra tillfrågade inte särskilt försiktiga när de sprider personliga uppgifter som bankuppgifter och personnummer via mejl, sms eller sociala medier.
Vill du ha hjälp att motverka id-kapning? Testa i tre månader – kostnadsfritt
Små resurser för ID-kapning
I många fall finns alltså de uppgifter som behövs för att genomföra en ID-kapning öppna och tillgängliga på nätet. Och även om de inte gör det krävs det knappast några större IT-kunskaper för att hitta dem, som många felaktigt tror. Det räcker i princip med att kunna stava ett namn rätt och sedan vittja rätt brevlåda för att få den information som krävs. Polisen har trots större resurser svårt att utreda och lösa de fall som anmäls, så brottslingarna kan tyvärr gå relativt säkra.
”Det är få som anmäler när det rör sig om mindre summor. Hos polisen är resurserna inte heller tillräckliga. Många utredningar läggs ner för att enskilda händelser kan vara för små eller svåra att reda ut”, säger PA Prabert.
Är du orolig över att drabbas? Så här kan du få hjälp
Själva ID-kapningen har heller inte varit olaglig tidigare, utan det har blivit brottsligt först när man utfört någon kriminell följdhandling med hjälp av uppgifterna. Sedan i somras är det dock olagligt att kapa en identitet. ID-kapningarna har också ofta ansetts vara ett ”busstreck”, vilket även det förändrats på senare tid.
Svårt att upptäcka kapning
Idag är ID-kapning ofta en del av större bedrägeriligor som både har enkla och sinnrika metoder för att utnyttja andras identiteter och utföra bedrägerier. En vanlig början på en ID-kapning är att beställa nya bankkort och ansöka om nya identitetshandlingar. Sedan vittjas brevlådan av ID-kaparna. Den som blir utsatt är ofta inte medveten om att någon använt deras identitet innan det är för sent. Ligorna rensar brevlådan från alla brev som skvallrar om att något är på gång.
Vill du få hjälp att undvika kapningar? Testa kostnadsfritt i tre månader här
”Vi har märkt ett ökande intresse när det gäller våra tjänster för ID-skydd. Bland annat får våra kunder ett meddelande i realtid när det begärs en kreditupplysning. Det ökar möjligheterna för att snabbt kunna annullera eventuella beställningar. ID-kaparna använder ofta en identitet flera gånger. Därför är det viktigt att snabbt stoppa följdverkningarna”, säger PA Prabert.
Kapning början på bedrägeri
Ett bra ID-skydd innehåller även någon form av assistans när man väl drabbats och självklart även ersättning för de belopp som eventuellt förlorats. ID-skyddet ska alltså erbjuda skydd och/eller hjälp i hela händelseförloppet. I vissa fall kan det stoppa att brottet utförs, genom att man ser direkt via exempelvis kreditupplysningar att något är på gång. I andra fall är det ett skydd mot ofta långa och jobbiga processer för den som drabbas. Assistansdelen blir allt mer viktig i takt med att banker och andra tycks ersätta färre drabbade med hänvisningen att de agerat vårdslöst med sina personuppgifter på nätet.
”Många som hör av sig till oss har trott att deras försäkringsbolag täcker den här typen av skador, men det är det långt ifrån alla som gör. Och oftast täcker de bara mindre bitar av allt som hör till en ID-kapning”, säger PA Prabert.
Testa MySafety kostnadsfritt i tre månader, klicka här
mySafety startades 1999 och är ledande inom ID-skydd och vardagssäkerhet i Norden och även verksamma i Central-och Östeuropa.
De samarbetar med banker, kortutställare, kreditupplysningsföretag som b.la Bisnode och UC samt polisen vilket ger möjlighet till ett effektivare skydd.
Läs mer på: www.mysafety.se
Under tiden du här läst den här artikeln har tre svenskar fått sina identiteter kapade. Så här kan du skydda dig så att det inte blir du nästa gång.
1. Ha lås på din brevlåda.
2. Släng inte fakturor och brev med personuppgifter i soporna eller pappersinsamlingen.
3. Skicka aldrig personuppgifter och bankkontonummer via din mejl, sms eller sociala medier.
4. Betala aldrig fakturor innan du kontrollerat att de stämmer.
5. Ta reda på vilket skydd du har i din hemförsäkring mot ID-kapning.
6. Gå in på mysafety.se och se hur du kan komplettera det skydd du har idag mot ID-kapningar.