Sedan sin lansering har den kostnadsfria SOS Alarm-appen blivit en stor succé, och har på bara några månader fått över en miljon nedladdningar. För några veckor sedan kom applikationen till stor användning och var anledningen till att en bostadsbrand hann släckas i tid.
Den nya kostnadsfria mobilappen, tillgänglig på både iOS och Android, kommer med många funktioner. Med möjligheten att ringa direkt till 112 från den förenklar den både dels för dig, men också markant för SOS-operatören. Detta tack vare att applikationen använder sig av mobilens platsinformation och direkt kan positionera varifrån samtalet kommer – något som annars kan ta dyrbar tid att ta reda på.
Förutom en förenklad uppringning tillgodoses användare även med information om händelser i din närhet, förebyggande kristips, samhällsinformation och VMA (viktigt meddelande till allmänheten).
Stoppad brand – tack vare 112-appen
Just händelseinformationen visade sig komma till stor nytta efter en händelse i Stockholm kort efter appens lansering. Anders, som egentligen heter någonting annat, kom att rädda en bostad från att brinna ned till marken.
– Min son var i skolan på håltimme, varpå hans klasskompis hade fått en notis om en brand i närområdet. När de öppnade appen såg de att branden var precis bredvid vårt hus, så han ringde mig och bad mig kolla till grannen, säger han.
Anders, som jobbade hemifrån denna dag, sprang ut på gatan för att se om han kunde se något. Väl utomhus såg han en rökpelare stiga mellan husen och sprang dit, och mötte en chockad kvinna tillsammans med sin hund som sprungit ut från bostaden. Han förklarar att det var då han insåg att det verkligen var på allvar och skyndade sig tillbaka hemåt för att hämta sin brandsläckare.
– Väl tillbaka till det brinnande huset så stod lågorna höga i köket, och med hjälp av släckaren lyckades jag få stopp på det. Först fem minuter efter det kom en brandbil, för det hade olyckligt nog brunnit någon annanstans. Räddningsledaren kom fram till mig och berättade att det var tack vare mig som huset stod kvar. Det kunde gått riktigt illa, så den fredagen gjorde man ju minst sagt skillnad, berättar han.
Många utvecklingsförslag
SOS Alarms produktägare, Niclas Cholodov, berättar även att de fått in en stor mängd förslag på hur appen framöver kan förbättras. Han berättar att det har kommit in tips på allt från att automatiskt skicka över medicinska uppgifter vid uppringning, till att möjliggöra åtkomst direkt från telefonens låsskärm.
– Vi har fått fantastiskt många förslag från användarna som verkligen är engagerade. Nästa steg för oss är att planera appens vidareutveckling för att se vad vi kan göra för att den ska bli ännu bättre, avslutar han.
I 60 år har Sverige haft ett nationellt nödnummer. 112 är det nummer som varje hjälpsökande kan ringa när krisen slår till. Ibland är krisen stor och berör många människor. Ibland drabbas en enskild individ eller en organisation. Oavsett vilket så är hjälpen bara ett samtal bort.
Vi på SOS Alarm ser till att du får rätt hjälp när du behöver den. Vem du än är och var i Sverige du än befinner dig.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Vi finns i hela Sverige, dygnet runt, årets alla dagar.