Ekologiskt och naturligt baserade skönhetsprodukter efterfrågas mer och mer. Men vad innebär det och är den gröna vågen här för att stanna? Yves Rocher är pionjär i frågan och började redan 1959 ta fram naturliga produkter – på riktigt.
– Vi har forskare som åker på expeditioner för att hitta funktioner i växtriket som kan appliceras på huden, säger Sara Bertram, marknadsansvarig på Yves Rocher.
Många företag och konsumenter har de senaste åren hoppat på den gröna vågen och naturliga skönhetsprodukter intar allt fler badrumshyllor och necessärer. Yves Rocher är skönhetsföretaget som i över 50 år tagit fram produkter som är skonsamma för både natur och människa – på riktigt.
– Vi vill ta fram så naturliga produkter som möjligt, det ligger i vår historik och i vårt dna att ha naturen som ledstjärna, säger Sara Bertram, marknadsansvarig på Yves Rocher.
Yves Rocher startade redan 1959 i Bretagne i Frankrike och har gått från att vara ett lokalt postorderföretag till att ha en webbshop och butiker världen över – varav tio i Sverige. Med egna fabriker och som både odlare, tillverkare och distributör äger de 100 procent av leverantörskedjan och kan därför erbjuda inte bara naturliga produkter med hög kvalitet – utan även tillgängliga priser.
– För många är vi ett varumärke många relaterar med mamma eller mormor. Det är vi stolta över och det står för kvalitet genom generationer, men för vissa gör det också att vi inte känns tillräckligt i framkant. Nu vill vi arbeta mer digitalt för att bli ett med en yngre målgrupp, säger Sara Bertram.
Vill du ta reda på vad Yves Rochers skönhetsprodukter kan göra för dig? Klicka här
”Kontroll från planta till hud”
För att ta fram så naturliga produkter som möjligt vill Yves Rocher ha kontroll – från planta till hud. Med experter som studerar och avkodar växtrikets genialitet kan de välja ut de bästa extrakten och tillvarata naturens egenskaper.
– Vi har forskare som åker på botaniska expeditioner. Kanske hittar de en blomma i Afrikas öken som kan överleva trots hettan och torka och då tittar vi på om det finns en funktion i växten som även kan appliceras på den egna huden.
”Planterar träd”
Att arbeta för att minska miljöpåverkan är något som genomsyrar hela Yves Rochers verksamhet – oavsett om det handlar om deras produkter eller välgörenhetsprojekt.
– Vi kontrollerar produkternas livscykler och använder enbart återvunnet eller återvinningsbart material till produktförpackningar. Vi har en precis lanserat en mycket innovativ duschgel som tack vare sin ultrakoncentrerade formula gör att vi kan spara 50 procent plast och 50 procent växthusgaser. För varje såld produkt planteras även ett träd till projektet ”Plant for the Planet”.
I framtiden vill Yves Rocher öppna upp fler butiker i Sverige och fortsätta ta fram innovativa produkter som är nytänkande och tar hänsyn till miljön.
– Vi kommer fortsätta använda vår expertis och utgå från växtriket i vårt arbete för att se vad det tillsammans kan göra för skillnad för huden, säger Sara Bertram.
Vill du läsa mer om det miljövänliga projektet och hur du kan plantera ett träd? Klicka här
Yves Rocher är Frankrikes största varumärke inom skönhet och kosmetik och en av världens största leverantörer av skönhetsprodukter från växtriket. Yves Rocher grundades 1959 i den franska byn La Gacilly, av herr Yves Rocher. Där odlar man fortfarande, med ekologiska metoder, ingredienser till produkterna i ett eget växtrike på 55 hektar. Yves Rochers cirka 700 produkter säljs i över 80 länder. Verksamheten i Yves Rocher Nordic, som i fjol omsatte cirka 600 Mkr, leds från huvudkontoret i Helsingborg och produkterna erbjuds via postorder, webb och ett 10-tal butiker.