Framtid möter dåtid i Leifs eldrivna P1800

Samtliga foton i artikeln: Mattias Larsson

Är det en hädelse – eller bara galet häftigt och innovativt? Ja, åsikterna går isär om Leif Tufvessons elkonverterade Volvo P1800. Men byggherren är säker på sin sak.
– El är bekvämt och pålitligt. Jag får en fin gammal bil som kräver minimalt med underhåll, inga tändstiftsbyten, sura fördelare eller kladd med oljor. Det här är framtiden.

Det är för tidigt att säga att elbilarna ska ta över, men de är här. Oavsett vad man tycker om dem. Men, kan man bygga något kul med batteridrift?
– Absolut. Eldrift har massor med egenskaper som är fina för entusiastbilar. Det är ... annorlunda bara.

Vi knackar på hos Leif Tufvessons specialfordons- och prototypfabrik Caresto i Ängelholm. Bakom dörrarna finns en helt unik bil, en Volvo P1800 där den bensindrivna drivlinan har ersatts av två elmotorer - en på varje axel, vilket gör ekipaget fyrhjulsdrivet.

I USA har redan en marknad för elkonverteringar börjat växa fram och i fjol lanserade Jaguar, Aston Martin och Volkswagen elkonvertering av sina klassiker som en kommersiell produkt.
– Det kan inte bli mer tydligt att intresset för eldrivna specialbyggen är enormt och att det redan finns en efterfrågan som är större än tillgången.

Motsvarar 500 hästkrafter
Vad tror då Leif är grunden till det stora intresset som har vuxit fram bland bilentusiaster runt om i världen?
– Den främsta anledningen som jag ser det är att det är coolt. Eftersom du har maximalt vridmoment tillgängligt på alla varvtal får du riktigt bra tryck även med små elsnurror.

De två motorer han har valt att bygga med ger en sammanlagd toppeffekt om 244 hästkrafter. I och med att båda utvecklar 220 Newtonmeter i vrid från i princip stillastående bedömer Leif att han hade behövt en bensinmotor på 500 hästar för att få motsvarande upplevelse av kraft och prestanda.

– Det finns inget som slår upplevelsen av att starta en V12 eller en annan vass motor, men det är så oväntat att en gammal P1800 är kvick som en modern sportbil, och ännu mer oväntat om den är snabb och nästan helt tyst. Det är häftigt tycker jag.

Förändring på väg
Även om det är rätt exotiska komponenter det handlar om går allt som krävs för att bygga en modern elbil att få tag i idag, inklusive litiumjonbatterier och avancerade styrsystem. Det är dock dyra bitar som dessutom särskild kunskap.

– Än så länge är det mycket enklare och billigare att byta till vilken modern förbränningsmotor som helst.

Leif räknar med en räckvidd på omkring tio mil.
– Just den här bilen behöver inte 30-40 mils räckvidd, eller att den kan ladda fullt på en halvtimme. Den behöver inte klara både ökenhetta och arktisk kyla, bara vanlig skånsk sommar.

Att en förändring är på väg, ja det är ganska tydligt.
– Elbilar har överlag varit rätt tråkiga, men det håller på att ändras. Det börjar bli spännande med el. Förbränningsmotorer kommer att vara viktiga i många år till, men det är bara en tidsfråga innan eldrift blir en mer lättillgänglig teknik än det är idag.

Bilsport ger dig inspiration och tips för att ta din egen bil till en ny nivå. Alla bilar är rätt så länge de har attityd! Bilsports redaktion består av entusiaster som letar upp de mest spännande projekten från hela landet och presenterar dem både i tidning och på webb. Läs bland annat om:

- De senaste trenderna inom motorhobbyn i Sverige och utomlands.

- Sveriges häftigaste bilbyggen.

- Guider och mektips steg för steg.

- Profiler och resultat från motorsportvärlden.