Den inlagda delikatessgurkan från Bosnien har blivit ett med den svenska tallriksmodellen.
Förra året producerades 8 000 ton inlagd gurka.
– Det är min absoluta hjärtefråga, säger Zlatan Golalić, vd för grossistföretaget Plivit Trade.
Den inlagda delikatessgurkan, även kallad cornichon, har i dag en självklar plats i det svenska kylskåpet. Innan gurkan hamnar på svenskens tallrik odlas och handplockas den på fält i Bosnien- Hercegovina. Därefter transporteras den till en fabrik där gurkorna läggs in med vatten, salt och ättika. Den inlagda delikatessgurkan är inte bara folkkär och smakrik utan även nyttig.
– Plivit-gurkan är en riktig storsäljare helt utan tillsatser, säger Tomislav Majic, brand manager hos Plivit Trade.
”Kontroll från frö till gurka”
Cornichongurkan är även samhällsnyttig eftersom den ingår i ett projekt som har som mål att förbättra ekonomin på landsbygden i Bosnien.
– Vi har delat ut startpaket till odlare i Bosnien för att de ska ha möjlighet att börja odla gurkor. Med det har arbetslösheten minskat och arbetstillfällen skapats – och ekonomin förbättrats. Vi har kontroll över hela kedjan från frö till inlagd gurka. Detta projekt ligger mig varmt om hjärtat, säger Zlatan Golalić, vd för Plivit Trade.
Är du intresserad av projektet? Läs mer här
Plivit Trade är grossistföretaget som växte fram i Västervik och som i dag importerar och marknadsför matprodukter från Balkan-länderna. Matprodukterna säljs i de främsta matvarubutikerna runtom i Sverige och eftersom de har en god kontakt med leverantörer i ursprungslandet kan de garantera trygghet, kvalitet och kunnigt bemötande av både produkter och leveranser – samtidigt sprider de sin matkultur.
– Både italienare och greker har tidigare lyckats placera sin matkultur på svenskarnas matbord. Ingen kallar numera grekisk fetaost för etnomat och så borde det kunna bli även med den bosniska matkulturen, säger Zlatan.
Här hittar du Plivit Trades sortiment
Plivit Trade är grossistföretaget som är väl medvetna om att konsumenterna i Sverige och Norden i helhet är nyfikna på nya spännande smaker och råvaror i de svenska matvarubutikerna. Bolaget satsar stort på att marknadsföra sina produkter omfattande för att kunna nå ut till fler potentiella kunder.