Här är det svenska kepsmärket som slår stort på den globala marknaden!

Vad som började med ett intresse för högkvalitativa kepsar växte sig snabbt till ett storskaligt företag med återförsäljare världen över. Med kunder som bland annat består av kändisar och idrottsstjärnor har svenska John Hatter & CO snabbt etablerat sig som en stabil aktör på marknaden. Här berättar grundaren om hur de lyckats.    

Sedan John Hatter & CO gick in på den svenska marknaden år 2018 har de växt explosionsartat och snabbt etablerat sig som ett uppskattat varumärke hos många. På fyra år har de gått från en idé till ett globalt varumärke som idag finns hos 750 återförsäljare i hela 51 länder – och i år satsar de på att utöka ytterligare.

Att gå från en idé till verklighet har dock inte varit så enkelt som det låter, menar John Carlström, grundare av John Hatter & CO.

– Jag har en bakgrund inom finansbranschen och visste inget om modebranschen. Men det visar sig att min bakgrund gjorde att jag såg på modebranschen ur ett annat perspektiv. Detta i kombination med en gångbar produkt som är lätt att älska visar sig vara nyckeln till framgång, säger han och fortsätter.

– Vår produkt är enkel – högkvalitativa och unika kepsar som funkar i såväl Sverige som USA och Mellanöstern. Vi har, sedan start, ökat vår omsättning med cirka 80–90 procent varje år, och ämnar göra detsamma fortsättningsvis.

Med sikte på Japan
John Hatter syns ständigt på modemässor på flådiga platser såsom Florence, Las Vegas, New York och Köpenhamn där deras produkter finns tillgängliga för återförsäljare världen över. I årets satsning vill de nu synas för återförsäljare i Asien och planerar att medverka på Tokyo Fashion Week.

– Vi har tidigare haft stora framgångar i Centralamerika och Mellanöstern och tror att även den asiatiska marknaden kommer uppskatta våra produkter, då vi börjat etableras i Thailand och Korea menar John.

I höst planeras en ny kollektion av skidmössor och skidhjälmar, som även de presenteras på olika mässor och ger återförsäljare chansen att köpa in dem till sina butiker.

– Vi har haft en oerhört snabb tillväxt och ser inga tecken på att den kommer stanna upp nu. Våra kepsar, mössor och hjälmar uppskattas av allt från gemene man till kändisar och idrottsstjärnor och vi har full tillit att den nya kollektionen kommer göra detsamma, avslutar John.