Kunders feedback ledde Svenska Domäners förändringsresa

Svenska Domäner har genomgått en stor förändringsresa från enbart domäner till ett bredare erbjudande för att göra livet enklare för sina kunder. Bättre prestanda, nya funktioner, högre transparens och en stor resurseffektivisering ligger till grund för förändringarna – där kundernas feedback har lett vägen.

Svenska Domäner känner många till som ett företag som erbjuder domänregistrering. Samma huvuderbjudande finns kvar idag men med skillnaden att företaget sedan 2015 genomgått en förändring där man implementerat stora förbättringar, fler tjänster och en ny kraftfull plattform. Snabbare processering, större lagringsutrymme, obegränsad trafik och antal e-postadresser samt verktyg som gör att kunderna själva kan återställa sina hemsidor är bara några av nyheterna.

– Under 2015 började vi analysera marknaden och insåg att vi ville ha fler och mer substantiella tjänster utöver domänprodukterna själva. Vi skiftade vårt huvudfokus från domänregistrering till webbhotell. Vi ville även erbjuda mer värde, genom förbättringar som minskad admintid för användarna, möjligheten att hantera fler kunder, förbättrad kommunikation och nya policys, berättar Aleksandar Markovic, vd på Svenska Domäner.

Fokus på användarnas åsikter
Under 2017 implementerades merparten av de nya tjänsterna och förbättringarna. En kunskapsbas med utförliga guider, en ny sökfunktion för kunderna och en förbättrad support var några av de framträdande tillskotten. Samtidigt lanserades ett initiativ för att öka tilliten hos sina användare.

– Vi öppnade upp till kundomdömen för att få reda på vad våra användare verkligen tycker och det fick oss att börja tänka annorlunda. Genom att konkret se vad som stör användare kunde vi ta fram sätt att förbättra oss. När vi hade möjlighet att justera de problem som belystes kunde vi inte bara göra kunderna nöjda men även frigöra tid för vårt support-team. Nu kan de fokusera mer på att leverera ytterligare värde och serva kunderna och den skillnaden märks i våra omdömen.

Beredda på nästa generations webbsidor
2018 blev året då Svenska Domäner tog nästa steg och växlade till en mer flexibel och säker lagringsmodell och lanserade mer sofistikerade e-postlösningar, liknande Googles och Microsofts.

– Vi levererar komplexa tjänster men till långt lägre kostnad än de större leverantörerna. Vår tekniska plattform gör att vi kan skala, men gör det också möjligt för våra kunder att enkelt växla lösningar och applikationer när deras behov förändras. Vi har även förberett oss för nästa generations webbsidor med större bilder som förbrukar mer trafik.

Guidning i köpresan
Många kunder saknar teknisk kunskap kring vad som behövs och kan komma att behövas framåt, förklarar Aleksandar. För att underlätta har man skapat ett semi-automatiserat köpflöde som hjälper kunden välja rätt tjänster utifrån deras behov.

– Det gör att kunderna kan välja rätt tjänstepaket och tillval. Många som vill ha en hemsida eller en personlig e-post, köper en domän men har inte tänkt på att de också behöver hosting att lagra det på. Där kan vårt nya köpflöde leda vägen och göra det komplexa enkelt.

Planen framåt är att fortsätta att växa och fokusera på kunderna och deras upplevelse.

– Vi är redo att växa vidare och tror att vi kan dubbla antalet kunder utan att behöva utöka våra resurser både gällande anställda, hårdvara och tekniska resurser, avslutar Aleksandar.

Svenska Domäner etablerades 1991 och är ett av marknadens ledande företag inom webbhotell och domännamnsbranschen. Svenska Domäner arbetar i hela Norden med fokus på att ge sina kunder bästa möjliga lösningen inom webb-hosting. Svenska Domäner är en ackrediterad registrar hos IIS vilket innebär att de säljer .SE och .NU domäner utan mellanhänder och därmed till konkurrenskraftiga priser. Företaget arbetar kontinuerligt med förbättringar för att kunna erbjuda sina kunder så bra teknologi och tjänster som möjligt. De arbetar därför exklusivt med HP infrastruktur och kontrollpaneler från C-panel.