Mister York – från sommarjobb till att sälja hamburgare för hundratals miljoner årligen

Från en foodtruck till 21 restauranger på tre år. Hamburgerkedjan Mister Yorks utveckling har gått fort. Allt började med grundarnas gemensamma kärlek till hamburgaren.

En riktigt bra hamburgare ska bestå av kvalitativa råvaror, rätt smakkombinationer och ha ordentlig stekyta, säger Mister Yorks vd Gustav Haglund. Det receptet var också nyckeln till framgång för den hamburgerkedja som han startade tillsammans med kollegan Gustav Larsson. Verksamheten har nu vuxit rejält och de tar stora marknadsandelar från snabbmatsjättarna runt om i Sverige.

– Vi erbjuder smashed burgers i ett snabbmatsformat. Sådana hamburgare finns annars i princip bara i innerstäderna. Men vi serverar det lättillgängligt nära vägarna och konkurrerar då också med Max och McDonalds, säger Gustav Haglund.

Mister York har blivit utsedd till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes 2022 och 2023. 2022 tog man även silver i årets unga företagare Sverige.


Blandade såser i föräldrarnas källare

Sommaren 2020 hade vännerna Gustav Larsson och Gustav Haglund just tagit studenten och behövde båda en sysselsättning över sommaren. Eftersom de delade ett matintresse – och framför allt en kärlek till hamburgare – bestämde de sig för att köpa en foodtruck och sälja burgare på Stortorget i Kalmar. Alla förberedelser fick ske i Gustav Haglunds föräldrars källare, där de blandade till såser och preppade råvaror.

– Vi hade ingen erfarenhet alls utan fick lära oss allt från grunden, säger Gustav Haglund.

Sålde 800 hamburgare första dagen

Det gick över förväntan och intresset för Mister Yorks burgare var stort hela sommaren. Året därpå bestämde de sig för att utöka med en till foodtruck i Oskarshamn och där såldes över 800 hamburgare bara under premiärdagen. Det var då de förstod att de hade stora möjligheter till expansion, då de kunde servera så många burgare i en stad på endast 20 000 invånare. De arbetade fram en plan för att året därpå kunna öppna 12 nya restauranger runt om i Sverige och började etablera enheter med drive-thru, sittplatser och expresskiosker.

– Vi har i princip bott ute på de nya restaurangerna och lärt upp nyanställda, säger Gustav Haglund.

Den snabba utvecklingen har fortsatt. Nu finns 21 Mister York-restauranger i Sverige – från Sundsvall till Ystad – som sysselsätter över 350 människor. I mitten av januari i år slog de försäljningsrekord och omsatte över en miljon kronor på en dag. När de öppnade restaurang i Gävle sålde de över 2 500 hamburgare första fredagen. Vännernas mål är att inom fem års tid starta minst en internationell restaurang och fortsätta expansionen i Sverige.

– Nu är siktet inställt på att bli störst i Sverige bland snabbmatskedjorna. Vår ambition från början var att göra Kalmars bästa hamburgare, nu vill vi göra den bästa fastfood-burgaren över hela Sverige.

Mister York

En hemmasnickrad food truck och ett brinnande intresse för riktigt bra burgare var startskottet för Mister York under pandemin 2020. Vad som då var en aningslös satsning i svåra tider påvisade en stark efterfrågan efter lättillgänglig take away-mat av hög kvalitét. Konceptet har sedan dess utvecklats och expanderat vidare i landet men kärleken till produkten kvarstår och York-kulturen växer sig starkare för varje dag som går.

Det är våra medarbetare som gör det vi står för möjligt och vi blir ständigt inspirerade av hur många som delar samma förkärlek som vi gör till riktigt bra burgare, service och arbetskultur. Vi ska vara nytänkande, autentiska och alltid ödmjuka inför självförbättring.

Läs mer på www.misteryork.se

Hitta oss 

Allingsås

Falkenberg

Gävle

Göteborg Stigs Center

Göteborg Gamla Ullevi

Halmstad

Helsingborg

Kalmar

Kalmar Sveaplan

Karlskrona

Kristianstad

Ljungby

Nybro

Oskarshamn

Stockholm

Sundsvall Birsta

Trelleborg

Västervik

Växsjö

Ystad

Ängelholm