Ordning och reda med Medinet

Nu är det slut med schemastrul och jourproblem på landets sjukhus och kliniker. Med Medinets webbaserade system skapas en effektivare och flexiblare arbetsvardag. Det går att kombinera effektivitet med omsorg om personalen.

Medinet skapades med idén om att ersätta den mängd olika schematekniker, alltifrån handskrivna A4-ark till Excel-filer, som finns på sjukhus och kliniker runt om i Sverige. Med hjälp av företagets webbaserade tjänster kan man i stället enkelt samla allt på ett ställe och anpassa systemet efter varje verksamhets specifika behov.

Vd Tuomo Caprali (som enligt egen utsago är den i landet som förmodligen sett flest antal scheman) berättar hur han, tillsammans med medgrundaren Jim Nilsson, under företagets begynnelse gjorde en grundlig research innan allt drog igång.

– Hela vår verksamhet bygger på lyhördhet och på filosofin att vara nära kunden på allvar. Medinet är ett tjänsteföretag som förstår läkarnas och sjuksköterskornas scheman och deras stressiga vardag som kräver snabba beslut. Då kan du inte ha ett IT-system som tar från dig, det ska ge dig kraft.

Här kan du läsa mer om Medinet

Mycket har hänt sedan duon började i en dragig källarlokal på Guldheden i Göteborg. I dag sitter Medinet i fräscha stilrena lokaler i World Trade Center på Kungsbron i Stockholm. Och på bara fem år lyckades de bli störst i landet på läkarschema.

– Det har helt klart varit en häftig resa! Våra kunder brukar säga att det är så lätt att prata med oss eftersom vi förstår dem. I dag har Medinet över 30 000 användare – i huvudsak hos kliniker, sjukhus och regioner, men även viss privat vård. Tuomo Caprali poängterar också att sjuksköterskor har stor glädje av Medinets lösningar.

Eftersom läkarnas arbetstider är väldigt komplexa uppskattar många Medinets användarvänliga och flexibla system som även kan integreras med lönesystem och liknande. Enkelt kan man få ut statistik på exempelvis hur mycket man arbetar och hur arbetstiderna är fördelade. Men det finns också möjligheter att skatta upplevd belastning på aktiviteter. Detta underlag kan vara viktig information för både arbetsgivare och arbetstagare när det gäller planering och förändring av till exempel jourverksamheten så att tidpunkter med extra belastning kartläggs och som därefter kan förändras.

– Självklart har vi även appar för detta, både för Android och Iphone. Apparna är till för att snabbt kunna få tillgång till sitt schema och enkelt kunna byta jourpass med varandra och mycket annat.

– Denna utvecklingen går enormt snabbt och vi har sannolikt bara sett början av vad som komma skall, säger Tuomo Caprali.

Så varför ska man välja Medinet?
– För att vi kan schema och din verksamhets behov. Skulle vi mot all förmodan inte förstå något av din verksamhet är vi beredda att lyssna och lära oss mer. Vi är ödmjuka i det avseendet, men har också bevisat att vi faktiskt är duktiga på det vi gör.

– Vi är störst på läkarschema men systemet kan lika väl användas för schemaläggning av sjuksköterskor. Tyvärr har alldeles för få upptäckt det. Men det ska vi ändra på!, avslutar Tuomo Caprali.

Medinet levererar användarvänliga och högkvalitativa lösningar som förenklar administrationen för schema och bemanning inom vården. Medinet kan även erbjuda helhetslösningar i form av Medinet Utbildningsportal, som hanterar ST-läkarutbildning samt Medinet Jourportal, för hantering av jourer inom regioner, sjukhus och kliniker.