Så kan du bygga ditt personliga varumärke i sociala medier

Att ha ett starkt personligt varumärke i sociala medier kan både leda till ett nytt uppdrag och nytt jobb. Att dela med sig av sin kunskap kan dessutom öppna många dörrar som leder till nya kontakter och affärsmöjligheter. Philip Gozzi och Tomas Wesander, grundarna av Stjärnsäljarpodden, har analyserat vad som utmärker de som lyckats bygga upp sitt personliga varumärke i sociala medier.    

– Det handlar om att bli känd för rätt grej, för sitt expertisområde, berättar Philip Gozzi, medgrundare till Stjärnsäljarpodden 

LinkedIn är i dag det största professionella nätverket med över 500 miljoner medlemmar. Plattformen som traditionellt sett används till att söka jobb och hitta rätt kompetens, har i dag utvecklats till en plats där yrkesverksamma kan marknadsföra sitt företag, sin produkt och bygga upp sitt personliga varumärke. Ett starkt personligt varumärke är ditt professionella rykte; det som gör dig unik och visar vad du står för. Men att bygga upp sitt personliga varumärke kräver en genomtänkt strategi. Med anledning av detta släpper därför Philip och Tomas, grundarna av Stjärnsäljarpodden, en serie av kostnadsfria webbinarium i höst vid namn “Bli känd för rätt grej”. 

– Folk i branschen behöver bli bättre på att bygga upp sitt personliga varumärke. Det är många som inte ens funderat på hur de bör kommunicera, eller hur de vill bli uppfattade på LinkedIn. Det är den luckan vi vill fylla, fortsätter Philip.  

Läs mer och anmäl dig till webbinariet “bli känd för rätt grej” - klicka här

Ditt expertisområde är kärnan 
Under webbinariet kommer Philip och Tomas dela med sig av de verktyg som krävs för att göra rätt inlägg på LinkedIn, och på så sätt bygga upp sitt personliga varumärke. Dutgår från en modell som de kallar för löken - där kärnan i löken innefattar det man ska skriva mest om, alltså sitt huvudexpertisområde. För att inte bli för enformig när man bygger sitt varumärke bör man även skriva om ett kringliggande område samt sitt passionsområde - två områden som utgör lökens lager.  

– Det är när man har hela löken på plats som man kan börja föra en dialog, inspirera sina läsare och bidra med sin kunskap. Det är alldeles för många användare som inte bottnar på LinkedIn, och många inlägg saknar värde. Med detta webbinarium önskar vi ge våra kollegor och branschfolk de rätta verktygen för att på bästa möjliga sätt bygga upp sitt personliga varumärke och dela med sig av sin expertis, avslutar Philip.  

Stjärnsäljarpodden hjälper dig bli en stjärnsäljare genom en välarbetad podd, matnyttiga artiklar och utbildningar för företag. 

Tomas Wesander
Brinner för försäljning, nätverkande och entreprenörskap. Civilekonom med 12 års erfarenhet som säljare/säljchef i branscher som leadsgenerering, försäkring, telemarketing och IT. Tävlingsmänniska som gillar sitt jobb och sport!

LinkedIn: Tomas Wesander

Philip Gozzi
Passionerad ekonom som lever för försäljning och alperna. Gedigen bakgrund som säljare och säljchef i internationell miljö. Disciplinerad och strukturerad och alltid ett skratt nära till hands.

LinkedIn: Philip Gozzi