Så kunde Skalhuset tredubbla sin tillväxt



När Skalhuset noterade en tillväxt på 312 procent fick de många ögon på sig. Inom e-handeln har deras raketfart anmärkts som en av årets främsta, men enligt de själva handlar allting om planering.
– Vi har rört oss metodiskt framåt, säger Henrik Sundholm, VD på Skalhuset.

Det är inte enkelt för ett företag att ta fart, oavsett bransch. För Skalhuset såg det inte bra ut när förlusterna ökade och en ny riktning behövdes. Genom att utveckla sin kärnverksamhet från grunden kunde de istället växa med raketfart på marknaden och under 2019 blev Skalhuset omnämnd till ett av landets mest framgångsrika e-handelsföretag. Nu berättar de om sin resa.

Läs mer om Skalhuset här

En ny riktning
När Henrik Sundholm, nuvarande VD på Skalhuset tog över verksamheten hade de en förlust på sexhundra tusen kronor under förgående år. Nu konstaterar vi att Skalhuset är ett av Sveriges snabbast växande företag inom e-handeln med en tillväxt på 312 procent under 2019.
– Henrik var med när Skalhuset bildades i Oslo 2012, men lämnade företaget för att sen köpa upp verksamheten 2016. Sen dess har vi riktat in oss på själva kärnverksamheten vilket lönat sig, säger Vincent Tall, cmo på Skalhuset.

Skalhuset säljer skärmskydd, fodral och skal till moderna mobiltelefoner. Genom att hålla koll på de hetaste mobiltelefonerna sattes tydliga fokusområden vilka försäljningen riktades mot. Dessutom sökordsoptimerade Skalhuset sin hemsida vilket gjorde att mer trafik började trilla in på startsidan och det var på den vägen affärerna började komma in.
– Viktigt för oss är att alla kunder som faktiskt lägger en beställning får det som utlovas. Garantier kring våra produkter, frakt och service måste hålla högsta klass. När våra kunder berättar att de beställt något från Skalhuset vill vi att det goda ordet ska spridas.

Alla Skalhusets produkter hittar du här

En av Skalhusets viktigaste förändringar var moderniseringen av verksamheten. En av Henrik Sundholms första uppgifter blev att helt byta plattform för hemsidan, vilket han förklarar varit väsentligt för deras framtid.
– Det hade inte varit möjligt att hantera framfarten utan att först lägga en så viktig grund, även fast det krävde veckor av hårt arbete att få på plats.

”Framgångens utmaningar”
Samtidigt som Skalhuset lovordas, har deras vd Henrik Ström antytt att framgången kommit med sina egna utmaningar. – När det helt plötsligt blir mycket mer att göra uppstår det lätt kriser. Underbemanning kan uppstå från ena dagen till den andra och då gäller det att vara snabb på pucken.

Med 2020 framför oss kan Skalhuset notera ett år av framgångar och tillväxt. Skalhuset har presenterat sin verksamhet för den svenska befolkningen på ett större plan och nu gör de sig redo för en fortsatt tillväxt, bland annat genom att kika på öppningen av en butik. 
– En butik är inget vi har bråttom med. Vi vill göra allting på vårt alldeles egna sätt, eftersom det fungerat så bra hittills. För oss är det viktigt att vår metodik består, det är den som vi har att tacka för så mycket, avslutar Henrik Sundholm.

SkalHuset.se ägs och drivs av Lowwi AB, som har sitt säte i Södertälje.

Butiken har funnits på nätet sen 2011, då vi skickade ut beställningarna från Norge. Sedan våren 2012 finns vi i Sverige och är Sveriges 4e snabbast växande e-handel med 312%.
Sedan starten har SkalHuset levererat mer än 400.000 beställningar till nöjda kunder i Sverige.

Vi på Skalhuset anser att din dyra mobiltelefon förtjänar att skyddas ordentligt. Våra produkter är både prisvärda och håller hög kvalitet. I dag är vi tio stycken starka medarbetare samt kontorsassistenten Pepzi (11år gammal chihuahua) som även synts till på kampanjer i företagets sociala medier.