Vad skiljer en stjärnsäljare från en medioker säljare? Hur gör vissa säljare för att ro hem affärerna och nå säljtabellens toppskikt? Philip Gozzi från Multipipe har svaren.
Är hemligheten bakom en stjärnsäljare att ringa flest samtal, boka flest möten eller skicka flest mail? Säljexperten Philip Gozzi från Multipipe och stjärnsäljarpodden menar att du som säljare kan komma långt med kreativitet, aktivitet och passion – och väljer att sammanfatta framgångskonceptet i KAP-modellen.
Vill du lära dig vilka knep som kan ta dig långt i din roll som säljare? Klicka här
Multipipe grundades av Philip Gozzi och Tomas Andersson som både är experter på försäljning. Via coachning-program vägleder de IT- och konsultföretag i hur de kan modernisera och trappa upp sitt försäljningsarbete för att skapa en beteendeförändring – som i sin tur ökar resultatet.
– Vi går igenom allt från prospektering till avslut och hur du med sociala kanaler kan stärka ditt varumärke för att dra det långa strået i antalet avslutade affärer.
Vill du utveckla din säljkompetens med hjälp stjärnsäljarpodden? Klicka här
Här beskriver Philip Gozzi KAP-modellen som han menar symboliserar en stjärnsäljare:
- Kreativitet. En stjärnsäljare är kreativ i sin kommunikation mot både befintliga och nya kunder. Genom att lyssna på och förstå kundens behov får säljaren kunden att tänka i nya banor med en lösning som passar kundens behov.
- Aktivitet. En säljare som är aktiv i sitt arbete och inte enbart lyfter luren utan även använde kanaler som mail, sms, sociala nätverk och events kommer att ta sitt säljarbete ett steg längre. Att våga kombinera kanaler och även vara öppen för nya kanaler är något som symboliserar en blivande säljstjärna.
- Passion. En säljare som i sin relation till kund är övertygad om sin produkt eller tjänst kommer att skilja sig från en säljare som inte är lika övertygad. Genom att brinna för sin lösning och leverera den med en unik personlighet skapas även ett värde till kund.
”Social selling gör kalla samtal varma”
När den grundläggande strukturerade säljprocessen är på plats menar Philip Gozzi att det är viktigt att komplettera det traditionella säljarbetet med social selling. Det handlar om att nyttja digitaliseringsvågen genom att visa upp sina kunskaper i digitala nätverkskanaler och då främst Linkedin.
– Bygger du upp en attraktiv nätverksprofil, skaffar intressanta kontakter och delar intressant material kan du bli ansedd som kunskapsbärare inom ditt område. Det skapar förtroende som kan göra dina kalla samtal varma. Men det är en kombination av väl genomförda aktiviteter, både traditionella och digitala, som kommer att avgöra din framtid som stjärnsäljare, säger Philip Gozzi.
Vill du veta hur du kan lämna stadiet som säljare för att nå toppen som stjärnsäljare? Klicka här
Multipipe hjälper säljare i IT och Konsultbranchen att öka sin försäljning genom att: skapa rätt mindset, bättre struktur, boka fler möten, göra bättre möten och använda LinkedIn.
Tomas Andersson och Philip Gozzi, grundare av Multipipe, driver även stjärnsäljarpodden som är en podcast för den som antingen är eller har ambitioner att bli en stjärnsäljare.