E-handelssuccén Flowlife: ”Vårt annorlunda sätt att bemöta kunder fungerar”



Under pandemiåret 2020 lyckades Flowlife med konststycket att vända ett till synes hopplöst läge till tredubblad omsättning. Detta tack vare en snabb omställning till e-handel istället för fysisk försäljning på mässor och event. Men företagets stora framgångar beror inte enbart på den digitala anpassningen utan också en annorlunda inställning till sina kunder.
– Vi tror på en personlig professionalism och filosofin att kunder är lika mycket kund efter ett köp som innan, berättar Lucas Wasniewski, vd och medgrundare av Flowlife.

Flowlife hade stora planer 2020 som bland annat innefattande en lanseringsturné för sina olika återhämtnings-produkter, som exempelvis massagepistolen Flowgun, på flera olika mässor runt om i Europa. Men Corona-pandemin ritade om spelplanen helt och företaget satsade istället allt på att bygga en e-handel som skulle ge kunderna samma närhet som när man träffas i verkliga livet. Satsningen ledde till en tredubblad omsättning och den annorlunda synen på närhet till sina kunder visade sig bära frukt på fler än ett sätt.

– Många företag säljer sin produkt och släpper sedan kunden. Vi vill istället komma nära kunderna och fortsätta informera, hjälpa och inspirera även efter köpet. Våra produkter är bäst i test och våra recensioner på Trustpilot och Pricerunner är i princip felfria vilket vi ser som ett kvitto på att vårt annorlunda sätt att bemöta kunder fungerar, säger Lucas Wasniewski.

Inspireras av övningar instruktioner och workouts

100 dagar nöjd kund-garanti
Kärnan i Flowlifes sätt att arbeta på ligger i en personlig professionalism. Huvudfokus ligger på att ta fram så bra produkter som möjligt och samtidigt inspirera användarna. Den 100 dagar långa nöjd kund-garantin ser de som 100 dagar för att hjälpa sina kunder att få in produkten i sin livsrutin. På kundens villkor.

– Vi säljer bara produkter till de som vill ha dem, vi vill inte tvinga någon till ett köp. Sedan är det upp till oss att inspirera med bilder, instruktionsvideos och information som hjälper kunden att använda våra produkter.

”Hästlängder föra våra konkurrenter”
Innovation är ett genomgående tema i Flowlifes produktutbud där man bland annat hittar massagepistoler och massagekuddar som hjälper kroppen att återhämta sig. Teamet är måna om att hitta nya lösningar och vara först på bollen när det kommer till just nya produkter.

– Ett exempel är vårt senaste tillskott Flowtank som hjälper en att utmana sin styrka, stabilitet och balans på ett innovativt sätt. Samtidigt är vår lilla massagepistol hästlängder före våra konkurrenters produkter i styrka och storlek.

Använder feedback från kunder
En av hemligheterna bakom företagets fina kundrelationer hittas i Flowlifes vilja att ta emot feedback, förklarar Lucas Wasniewski.

– Vi har inte en envägskommunikation med våra kunder utan vi är väldigt duktiga på att ta emot feedback från dem. De är en del av vår resa som vi gör tillsammans med dem och deras input pushar oss att ta fram ännu bättre produkter, avslutar han.

 

Om Flowlife
Nordens ledande varumärke inom massage, återhämtning och träning. Flowlife grundades 2016 och är ett innovativt bolag som tar fram morgondagen produkter för välmående. Bolaget har sina rötter i Stockholm och säljer sina produkter i hela Europa.

Läs mer