Åren går men Kalle Anka & C:o består. Sedan 40-talet har Sveriges mest älskade anka skänkt glädje och skratt åt såväl barn som vuxna. Låt oss ta en nostalgitripp bakåt i tiden och se hur Kalle Anka & C:o utvecklats från 1940-talet fram till idag.
Varje år den 24 december samlas fler än 3,5 miljoner tittare för att se på när Kalle och hans vänner önskar god jul – det säger något om hur älskad Kalle Anka är hos svenskarna.
Kalle Anka-redaktionen gjorde nyligen en läsarundersökning bland sina prenumeranter, och många föräldrar berättade om hur de själva mindes hur de älskade tidningen som barn. Och att denna känsla är något de vill ge vidare till sina barn idag.
Men hur började allt egentligen? Den första Kalle Anka-tidningen kom ut år 1948 och under 50-talet växte populariteten fram ordentligt med miljontals sålda tidningar. Makarna Maibrit och Per Anders Westrin översatte serierna från dess amerikanska förlaga och det var de som bland annat myntade det klassiska uttrycket “läskeblask”.
I början av 60-talet introducerades en mängd nya figurer i Kalle Anka. Kusin Knase, Magica de Hex, Stål-Långben, Emil Örn, Moby Duck och Blunder var några av de nya bekantskaperna som kom till under detta årtionde. Danska Guteberghus (nuvarande Story House Egmont som ger ut tidningen än idag) fick licens att börja producera eget material utöver det amerikanska.
Blinkningar tillbaka till 40-talets första Kalle-tidningar
I mitten av 1970-talet började de danska redaktörerna välja ut amerikanska serier från 1940-talet som inte tidigare hade publicerats i Skandinavien, vilket resulterade i publicering av en lång rad guldkorn från Disneyseriernas barndom.
Och även på 80-talet sneglades det bakåt. För att fira tidningens 35-årsjubileum 1983 häftade man in det allra första numret från 1948 i jubileumsnumret. Kalle Anka & C:o nr 1 från 1948 var ett historiskt nummer som tidigare gått för stora pengar.
En bro mellan föräldern och barnet
På 90-talet blev Don Rosa ny kreatör på tidningen och år 2000 gick den klassiska serieskaparen Carl Barks ur tiden. Genom åren har många talangfulla tecknare skildrat livet i Ankeborg. De senaste åren har den norske Kalle-tecknaren Arild Mithun gjort till sitt signum att “ankifiera” kändisar. Camilla Läckberg, Zlatan Ibrahimovic och kronprinsessan Victoria är bara några av de som blivit förvandlade till invånare i Ankeborg.
Många av dem som idag är föräldrar växte upp med Don Rosas numera klassiska serier under 90-talet och vill nu föra vidare Kalle Anka-läsglädjen till sina barn. Kalle Anka & C:o beskrivs därför av många som en bro mellan föräldern och barnet där tidningen blir ett sätt att knyta an till varandra och dela något.
Kalle Anka och C:o som tidsmarkör
Mycket har hänt i världen sedan den första Kalle-tidningen gavs ut 1948 och redaktionen arbetar aktivt för att tidningen ska spegla samtiden och på så sätt fungera som en tidsmarkör. Det kan därmed finnas ett stort värde i att läsa även de gamla tidningarna, för att få en förståelse för dåtiden. Att Kalles läsare håller med blev tydligt i läsarundersökningen.
– En styrka är variationen och att man hänger med i tiden, man kan läsa gamla serier och connecta med tiden, menar en prenumerant.
– Kalle gör parodier på moderna fenomen, koppling till moderna världen, TikTok och kändisar, säger en annan.
– Vi jobbar ständigt med att utveckla tidningen för att den ska kännas relevant för barn i alla åldrar. När den första Kalle Anka & C:o gavs ut i Sverige sades det att den skulle passa ”alla i åldrarna 3 till 90 år”, vilket är ett bra riktmärke för dagens Kalle Anka & C:o också, avslutar Anna Bergström, redaktionell projektledare.
Kalle Anka & C:o är Sveriges största serietidning med hundratusentals läsare varje vecka. Förutom de förstklassiga serierna, finns varje vecka deckargåtor, tips & tricks, knep & knåp och mycket mer. Gastkramande äventyr och fnattiga skrattfester med Kalle Anka varje vecka året runt.