Att hitta en föreläsare är inte speciellt svårt, sett till hur många som finns. Att hitta en som passar just det ändamål du är ute efter och som verkligen kan bidra med sin egen expertis kan dock vara enklare sagt än gjort. Martin Sandin föreläser om storytelling och vet vad som krävs för att nå ut.
– Få mig att känna något. Få mig att relatera. Få mig att förstå. Och bryt ny mark, det är dårskap att inte försöka bryta ny mark och skapa något som kan leda till förändring om du verkligen vill nå ut. Historien du berättar om dig själv är det viktigaste verktyg du har. Där sätter du värdet på din produkt, ditt budskap eller din tjänst.
Lång erfarenhet
Martin Sandin har arbetat som innehållsproducent, regissör och manusförfattare i över tio år. Längs vägen har han skapat innehåll för några av Sveriges största företag och producerat några av de kändaste galorna i landet. Utöver detta har han även regisserat reklamfilmer och egna produktioner som den uppmärksammade dokumentärfilmen MAD DOG och prisbelönta kortfilmen Dimmiga Dar.
– Jag har varit föreläsare i ett par år nu och oavsett om jag står där i en timme eller en hel dag så strävar jag alltid efter samma sak; att inspirera, utmana och underhålla. Storytelling är lika roligt som det är svårt. Det krävs en blandad dos mod, vilja och struktur för att skapa den där unika idén, det där smarta budskapet. Vägen dit kan se ut på tusen olika sätt. Mitt bidrag är smarta verktyg och levande dialog.
”Du vill sticka ut”
Vi matas med en mängd budskap varje dag, som finns där överallt och hela tiden. Alla kräver din uppmärksamhet, och har som mål att du ska bli intresserad. Det plingar till med rabattkoder på mailen, nyhetsbrev i telefonen, senaste nytt i sociala medier, reklam på stan och i tidningen och dessutom har mängden influencers ökat markant de senaste åren. Varför ska någon lyssna på ditt budskap?
– Du vill sticka ut. Då är inte pris, produkt och att skrika högst hållbara strategier på sikt. Trovärdighet, personlighet och känsla är hårdvaluta idag. Din story är den du är och det du står för. Fundamentet i din värld, det du förmedlar till mottagaren och som du hoppas att hen ska vilja vara en del av. Om du undrar vad värdet är av bra storytelling? Titta på några av våra största svenska varumärken. De är alla fantastiska storytellers och deras resultat talar för sig självt.
För att enklare dra liknelsen med att sticka ut för att få fram sitt budskap berättar Martin Sandin om den gemensamma nämnare som finns i många virala inlägg på sociala medier. När något går viralt är det alltid för att det får oss att känna något, menar han.
– Det måste finnas ett huvudbudskap, en känsla och ett litet stygn av friktion. Bra kommunikation löser problem och skapar nyfikenhet. Bra kommunikation får dig att känna, oavsett vad det är du känner. Är den känslan stark vill du dela med dig. Vilket ju är det absoluta grundfundamentet för att något ska bli viralt.