Förr handlade de allra flesta sina hårprodukter i den lokala matbutiken, men idag är utbudet mycket större än så, och vi kan få professionell hårvård levererad hem till dörren. Några som vet hur man upprätthåller ett friskt hår är huvudena bakom varumärket Paul Mitchell. De har med sina produkter inte bara gjort skillnad för kunders hår, utan för planeten.
– För varje såld förpackning av TEA TREE serien, planteras ett träd, säger Susanna Björklund, Brand Manager på Paul Mitchell Sverige.
För 40 år sedan när frisören Paul Mitchell och John Paul DeJoria grundade företaget, ville de skapa produkter som gjorde det lättare för både frisörer och kunder att styla och vårda sitt hår. I dag har verksamheten växt till ett globalt ledande hårvårdsbolag och med den rollen vill de ta sitt ansvar. Därför samarbetar de med flera välgörenhetsorganisationer, däribland Reforest Action som jobbar för att återställa våra ekosystem.
Hårvård för djuren
Även djuren bryr sig bolaget om, och har aldrig testat sina produkter på djur. I dag ett krav inom skönhetsbranschen, men inte på den tiden bolaget grundades.
– På 80-talet låg Paul Mitchell i framkant med sina Cruelty-free produkter. Det var först 2013 som det blev förbjudet, säger Susanna Björklund.
Paul Mitchells produkter är vitlistade av svenska organisationen Djurens rätt, och bland produkterna finns dessutom en serie som är framtagen för just djur. Mer specifikt hundar. En hund som just nu får sin päls tvättad med Paul Mitchells produkter är Molly, stjärnhunden som vi just nu ser i årets julkalender Mirakel.
– Det är superroligt att Paul Mitchell blivit sponsor till Molly. Hon syns inte bara i julkalendern utan kommer snart vara med i en svensk långfilm, och Berts Dagbok.
Hitta serien för just ditt hår
Oavsett om du har torrt, fett, tunt eller färgat hår finns det en serie som passar för just din hårtyp. Här finns ingredienser som Tea Tree olja, Marulaolja, ingefära och lavendel för att nämna några.
– När man väl upptäckt Paul Mitchell är det svårt att byta tillbaka till något annat, avslutar Susanna Björklund.
Miljötänkandet är en hörnsten i John Paul Mitchell Systems företagsfilosofi. Policyn mot djurförsök är sträng. Den gäller såväl för de färdiga produkterna som för det råmaterial som används.
Varje år doneras miljontals dollar till organisationer som arbetar med hälso- och socialvård, miljövård, barn i tredje världen etc. För att främja en aktiv livsstil sponsrar företaget året om sporter som snowboard, skidor, skating och windsurfing.
Handla professionell hårvård till ett förmånligt pris på bangerhead.se/paul-mitchell