Efter succé i flera andra länder i Europa lanserar FAVI, sökmotorn för möbler och inredning på den svenska marknaden. Plattformen som samlar verifierade e-butiker inom segmentet för möbler och inredning på en och samma plats har förra månaden öppnat upp för svenska besökare. Med mer än 24 miljoner besök per månad och 4,6 miljoner produkter i katalogen på de olika marknaderna blir det nu möjligt för svenska shoppare att på ett smidigt och snabbt sätt hitta möbler och inredning.
Möbelindustrins övergång från fysiska affärer till e-handel
Att handla för hemmet kan vara en process och kräva en hel del omsorg. Det finns många faktorer som man tar hänsyn till, inte bara priset, men även kvalitet, stil och design. Möblerna i hemmet behöver både passa in och fylla en funktion. Vi har de senaste åren sett stora övergångar där fysiska affärer anpassat sig till e-handel allt snabbare, även när det kommer till möbler och inredning. En svårighet för möbelindustrin har varit det faktum att produkterna är större och tyngre vilket gör att de blir svårare att frakta. Möbler är också något man handlar visuellt och gärna vill uppleva innan man beställer. Processen har inte varit smidig utan snarare en tuff uppgift att ta sig an men även detta har e-handeln lyckats att lösa.
FAVI underlättar för e-handlare på dessa fronter genom att samla verifierade e-butiker inom segmentet för möbler och inredning på en och samma plats. Med mer än 2000 nöjda partners och e-butiker på de samlade marknaderna skapar det en ny möjlighet för både kunder och återförsäljare. Istället för att behöva leta efter möbler på många olika sidor finns nu allt på en plats. Inte nog med det så gör FAVI det också lättare att leta bland möblerna med hjälp av sin sofistikerade filtreringsfunktion. Med den blir det möjligt att filtrera produkterna utifrån många fler parametrar än vanligt, utöver exempelvis pris och märke. Kunden kan filtrera på storlek, form, material, stil, funktion och mycket mer vilket hjälper till att skapa en behaglig shoppingupplevelse.
Svenska e-butiker inom möbler och inredning kan nå ut till fler besökare
Detta skapar även många nya möjligheter för e-butiker, både erfarna och nya på marknaden, att nå ut till en större publik på den svenska marknaden. Med sitt specifika segment, personer som är intresserade av möbler och inredning och är i processen av att leta efter just dessa produkter, innebär det en chans till ökad försäljning. För besökarna innebär det att butiker och produkter är samlade på en och samma plats vilket kan förkorta hela inköpsprocessen och låta besökaren fokusera på det som är viktigt, att hitta den perfekta möbeln till hemmet från bekvämligheten av sin telefon eller dator.
FAVI expanderar snabbt i Europa och utöver lanseringen i Sverige har man även öppnat upp dörrarna för den brittiska och italienska marknaden. Med pandemin som fortfarande påverkar många delar av Europa och där hemmakontoret har blivit den nya standarden är en portal som FAVI något som underlättar både för kunden som behöver bättre ett verktyg för att handla möbler och inredning smidigt online, men även för butiker som vill nå ut till en större marknad.