Nya projektet är här: Balkan for Beginners



Balkan har ett gott rykte gällande sin matkultur – något som Plivit Trade vill få in i den svenska vardagen. Med hjälp av sitt digitala projekt "Balkan for Beginners" ser de en stor potential i att få ett ökat intresse kring måltiderna från sydöstra Europa.

– Detta är ett långsiktigt projekt som vi satsar väldigt mycket på och som vi ser stor potential i, säger Tomislav Majic, varumärkeschef på Plivit Trade.

Balkan for Beginners är namnet på grossisten Plivit Trades senaste projekt. Här är målet att utbilda konsumenter om hur livsmedel från Balkan kan användas på ett enkelt sätt i sin vardag. Till sin hjälp har de den välkända tv-kocken Edin Dzemat, Balkanexperten "Dragan" som spelas av komikern Toni Tvrtkovic, känd från sociala medier, samt Balkan-nybörjaren Vilma.

Kända namn
Tillsammans med Omanovic Production, som bakåt i tiden producerat reklamfilmen till en av Sveriges genom tiderna mest kända fotbollsspelare, har de tagit fram en miniserie som finns tillgänglig på balkanforbeginners.se, samt på samtliga av Plivit Trades sociala medier.

– Nu i somras var vi det första och enda företaget hittills som har fått göra en egen temabox i samarbete med en av Sveriges absolut största matsajter. Boxen fick ett väldigt fint mottagande, och det sålde ut snabbt!, berättar Tomislav Majic, varumärkeschef på Plivit Trade.

Balkan for Beginners är främst ett digitalt projekt, men Plivit Trade förklarar att det planeras att ta ut i landets butiker genom att bygga upp Balkan for Beginners-torg, reklamblad, märka upp produkter som ingår i projektet och anordna olika event.

– Detta är ett långsiktigt projekt som vi satsar väldigt mycket på och som vi ser stor potential i. Under Balkan for Beginners ingår våra största partners från Balkan: Podravka, Cockta, Cedevita, Smoki, Kraš, Bambi, Brajlovic samt vårt eget varumärke Plivit, avslutar Tomislav.

Allt började i Västervik 1998. Plivit Trade AB grundas och etablerar sig på ostkustens pärla, Västervik. Vi omsätter 9 miljoner svenska kronor under vårt första år. Knappt 20 år senare har vårt importföretag växt till en koncern med förgreningar i hela Sydösteuropa och omsätter årligen runt 200 miljoner. Under vår resa har vi breddat verksamheten och omfattar utöver import- och försäljningssidan även engagemang i produktionsledet.