Så vill GLACIAL rädda världens hav från plast



Vad händer när tre miljömedvetna entreprenörer från mode- och dryckesbranschen går ihop? En förändring i rätt riktning. Jonas Furusten och Pär Philipson, två av grundarna till GLACIAL har en sak gemensamt: viljan att rädda världens hav från den enorma mängd plast som slängs i dag. 

Mellan fem och tretton miljoner ton plast hamnar i haven varje år och fortsätter det i samma takt kommer haven att bestå av mer plast än fisk i vikt år 2050. Enligt stiftelsen Håll Sverige Rent har nedskräpningen bidragit till en av vår tids största miljökatastrofer. Det har nu blivit ett hett debatterat ämne och allt hårdare tag krävs för att minimera nedskräpning. Förvisso har EU-parlamentet röstat för ett förbud mot engångsartiklar i plast från 2021, men än finns det mycket kvar att göra.  

– Sveriges kranvatten är bland det renaste i Europa och ändå konsumeras det ofantligt mycket stilla vatten på flaska. Detta köpbeteendet bidrar till nedskräpning av hav och miljö. Med GLACIAL vill vi ändra konsumtionsmönstret och på sikt rädda det marina livet från plast, säger Jonas. 

 

Intresserad av GLACIAL? Klicka här

Hållbarhet står i fokus 
Både Jonas och Pär har lång erfarenhet från mode- och dryckesbranschen, två industrier som lämnat ett mindre positivt avtryck på miljön. Hållbarhetsfrågan har alltid varit av yttersta vikt för båda grundarna, vilket fick dem att skapa en produkt vars syfte är att minska plastanvändningen. 

– Vi ville jobba med en produkt som är hållbar och rätt i tiden. Idén kom efter att vi insett plastens påverkan på hav och miljö och hur vi genom vårt eget konsumtionsmönster bidrar till det, utvecklar Jonas och fortsätter:  

– När vi startade företaget för två år sen pratades det inte om plastens miljöförstöring i samma utsträckning som det gör i dag. EU-kommissionen jobbar dessutom med att förbättra vattenkvaliteten i våra vattendrag, så att dricka kranvatten istället för att köpa i plastflaskor bör vara standard. 

Se alla produkter hos GLACIAL här

Flaskorna är tillverkade i rostfritt stål, ett material med hög densitet som motstår rost och bakterier. De tar ingen smak från drycken de innehåller och det går alldeles utmärkt att ha vatten ena dagen och varm soppa den andra. De har hög isoleringsförmåga och kondenserar inte, vilket gör att flaskorna kan hålla vattnet varmt i tolv timmar och kallt i ett helt dygn. Utöver det är materialet gift- och BPA-fritt samt LFGB-certifierat, vilket innebär att flaskan inte innehåller några giftiga ämnen. GLACIAL kommer i storlekarna 260, 400 och 600 milliliter och säljs online samt i fashionbutiker som NK, MQ och Åhlens 

– Den allra viktigaste poängen är att användandet av en GLACIAL kan minska en persons konsumtion av plastflaskor i snitt med hela 100 flaskor om året, säger Pär. 

Designen är populär i sociala medier 
Att grundarna har en bakgrund inom mode märks tydligt på flaskans trendiga och stilrena design. Sortimentet sträcker sig från flaskor i djurmönster som leopard och reptil, till flaskor i guld, metallrosa och mattsvart.  

– Flaskan ska inte bara utföra en funktion, den ska vara en snygg accessoar, säger Pär.  

Tack vare den snygga designen har GLACIAL snabbt blivit en stor favorit i sociala medier. I dag samarbetar företaget med över 2000 influencers som alla vill bidra till en bättre miljö.  

Samarbete med WWF 
I juni 2018 ingick GLACIAL i ett prestigefyllt samarbete med Världsnaturfonden WWF, i syfte att tillsammans minska plastkonsumtion och bidra till renare hav. För varje såld GLACIAL doneras tio kronor till WWF till förmån för världens hav. I dag är WWF:s panda ingraverad i botten av flaskorna. GLACIAL är otroligt stolta över samarbetet med WWF, eftersom även de i grunden jobbar med att förändra beteenden och konsumtionsvanor, säger Pär. 

– Vi ger marknaden ett hållbart alternativ till plastflaskor, samtidigt som WWF:s viktiga arbete stöds, avslutar han.  

Elin Bergman, ansvarig för företagssamarbeten på WWF utvecklar:  

– Vi på WWF arbetar ständigt med frågorna om hållbar konsumtion och att rädda våra hav inklusive Östersjön från miljöhot, som till exempel plastföroreningar. Varje plastflaska som inte hamnar i naturen är en vinst för framtiden och vi är tacksamma för att GLACIAL stödjer detta, både med sin produkt och genom att donera del av omsättningen till WWF.  

GLACIAL vill minska förbrukningen av plastflaskor och därmed bidra till en bättre miljö.

Lösningen är enkel.

Genom att ändra konsumtionsmönster och erbjuda en av de mest hållbara flaskorna som finns tillgängliga kan vi uppnå förändring tillsammans.