I snart 90 år har Sibylla försett svenskarna med goda korvar, saftiga burgare och en härlig personlig service. Ett av Sveriges mest kända och omtyckta varumärken, lika självklart som varmkorven självt. Sibyllakedjan består idag av 145 restauranger som alla drivs av lokala entreprenörer.
– Vårt varumärke är starkt och många har en mycket speciell relation till oss. En relation som vi måste vårda, utveckla och vara stolta över. För att lyckas med det är det avgörande att våra restauranger ägs och drivs av lokala hjältar, säger Urban Lithell, försäljningschef, vars farfar startade Sibylla.
Sibylla startade som en innovation. Den klassiska varmkorven som sedan utvecklades till en snabbmatskedja av en rad duktiga och ambitiösa entreprenörer. De uppfann fenomenet snabbmat kan man säga. Daniel Lithell var den som startade resan 1932 och givetvis har hans barnbarn Urban fortsatt i farfars skor. Idag är Urban försäljningschef och kan se en ny generation snabbmatsälskare kasta sig över Sibyllas goda mat:
– Ja, vi har funnits med ett tag. Det finns många som hållit på länge, men vi har funnits längst. Vi är originalet. Det har gjort att vi hunnit vara med om mycket också, både nöd och lust kan man säga. Vi sålde varmkorv när det var ransonering i Sverige. Men varken krig, katastrofer, kriser eller pandemier har stoppat oss, konstaterar Urban och fortsätter:
– Vi har även formats av goda tider. ABBA i Brighton, VM-bronset 1994, tech-undret och Greta är också en del av vår resa. Vi är en del av den svenska folksjälen, konstaterar Urban Lithell.
Unik personlig service
I Sibyllas restauranger är smaken och den personliga servicen allra viktigast. Till skillnad från sina konkurrenter satsar Sibylla på att bygga en nära relation med sina gäster. Många satsar på automatisering och effektivisering, något som Urban tycker distanserar restaurangen och upplevelsen från gästen.
– Det ska vara både gott och trevligt att äta hos oss. Vi brukar säga att hos oss jobbar inga robotar, hos oss jobbar bara människor. En personlig service som vi idag är mer eller mindre ensamma om. Många stammisar har sin speciella Sibylla och sina favoriter på menyn som de aldrig går ifrån. Huvudsaken är att våra gäster kan känna att, vad som än händer, kan jag lita på Sibylla, säger Urban.
Originalet sedan 1932
Nytänkande och innovation har funnits med hela Sibyllas 90-åriga resa. Det har inte alltid handlat om revolutionerande innovationer, men det har varit en ständigt pågående evolution.
– Först kom korven, 1932, och cirka fyrtio år senare kom burgaren. Sen har det varit massor av roliga produkter och rätter. Idag har vi ett starkt ordinarie utbud med flera klassiska original som Big Star och Super Star, rätter som finns på alla restauranger, sen har vi givetvis lokala specialare också, berättar Urban och fortsätter:
– Men det har inte bara handlat om nya produkter. Det har även handlat om att utveckla människor. Vi har en otrolig bredd i våra restauranger, både vad gäller produkter och människor. Inkludering och mångfald har alltid funnits hos oss. Det har varit en naturlig del av Sibylla. Många startar sin yrkesbana hos oss. Vissa blir kvar och driver sina egna restauranger andra går vidare med en bra grund att stå på. Det gör oss stolta, avslutar Urban Lithell.
1932 serverades den första Sibyllakorven. Allt sedan dess har vi målmedvetet arbetat med att utveckla vårt charksortiment och genom åren har varumärket Sibylla vuxit sig starkare och borgat för god smak, hög kvalitet och nöjda kunder i alla led. Det är ett ansvar och en tradition vi tänker föra vidare!