Svenska makeupföretaget FÄRG väljer bort retuschering och skeva skönhetsideal

De flesta är medvetna om att skönhetsbranschen är en retuscherad värld. Rynkor tas bort, kindben görs större, finnar suddas bort och läppar rättas till. Det svenska makeupmärket FÄRG vill nu visa hur vi egentligen ser ut.
– Vi har slutat retuschera våra reklambilder. Dels för att verkligheten är vacker men också för att visa vilken hög kvalitet och funktion våra produkter håller, säger Birgitta Lagerholm, vd på FÄRG.

Att jämna ut varenda millimeter i ett fotografi är vardag inom skönhetsbranschen men det bidrar också till en verklighet som övertas av skeva ideal. Nu sätter det svenska företaget FÄRG, som första makeupmärke, ner foten – genom att sluta retuschera sina bilder.
- Många som tittar sig i spegeln ser inte alls det ideal som vi matas med från alla reklambilder i form av vita ögonvitor, kritvita tänder, långa ögonfransar och ett långt svallande hår. Tvärtom. Vi ser det som är normalt för en vanlig människa. Det vill vi lyfta fram som något vackert, säger Sandra Samuelsson, marknadskoordinator på FÄRG.

Vill du se hur FÄRG arbetar med #NoRetouch? Klicka här

Kamp mot orimliga skönhetsideal
I sin marknadsföring har FÄRG även valt bort renodlade fotomodeller och har istället valt att använda sig av vanliga personer i alla åldrar. Genom att inte retuschera sina bilder vill de inte bara visa att deras produkter håller en hög kvalitet och funktion, de vill också visa upp äkthet och boosta kvinnors självkänsla.
– Det är inte schysst mot den unga betraktaren som möts av alla retuscherade bilder och som kanske inte alltid förstår att det ligger många timmar retusch bakom en så ”perfekt” bild, säger Birgitta Lagerholm.

Det svenska makeupföretaget FÄRG grundades av Birgitta Lagerholm 2004. Med butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö och återförsäljare som Lyko och Eleven på webben erbjuder de smarta produkter för alla färger och hudtoner - från den ljusaste till den mörkaste. Alla produkterna har extra mycket pigment och inga produkter har testats på djur.

Vill du ta reda på vilka produkter som kan passa din hudton? Här hittar du FÄRGs produkter

Foundationfärgerna kommer i 39 olika färger för att passa alla hudtoner och en av deras populära hyperflexibla produkter är deras Everyday Palette 2.0.
– Det är en palett som fungerar till contouring, bryn, ögon, eyeliner, rouge och highlight. Den underlättar både för makeupartister och vanliga konsumenter att vara kreativa utan att de behöver bära med sig massor med olika produkter, säger Birgitta.

Vill du köpa den smarta paletten? Här hittar du den

”Det är kaxigt”
FÄRG vill i framtiden fortsätta visa upp den vackra verkligheten och har strategiskt valt sitt företagsnamn med Ä-prickarna.
– Jag tycker att det är kaxigt och sticker ut internationellt. Jag har alltid sett framför mig att vi ska lanseras internationellt, säger Birgitta Lagerholm, vd på FÄRG.

FÄRG är svensk makeup av makeupartistkvalitet. 100 procent cruelty free. FÄRG har även tagit beslut att helt sluta retuschera sina reklambilder - både för att verkligheten är vacker men också för att visa vilken hög kvalitet och funktion produkterna håller.

Läs mer