AI som ett säljverktyg. För några år sen kanske du hade fnyst åt det men idag kryper det in på fler och fler ställen av säljprocessen. Och det finns oändliga fördelar med det. Här berättar vi hur AI kan boosta din försäljning, öka dina intäkter, och i slutändan förbättra resultatet på nedersta raden.
Innan vi dyker ner i hur AI kan boosta din försäljning tänkte vi bena ut vad AI egentligen är.
AI står för artificiell intelligens. Kortfattat kan man säga att AI-programvara är programmerad med logiska algoritmer som ger dem förmågan att “tänka” och agera på ett lämpligt sätt.
AI är inget nytt men det slog inte igenom på riktigt förrän lanseringen av ChatGPT i slutet av 2022. Om du inte har testat ChatGPT själv så har du säkert hört någon prata om det.
Oavsett om du tycker det är fascinerande, lite skrämmande eller är likgiltig inför det, kan vi alla vara överens om att vi bara skrapar på ytan av vad AI kan göra. Särskilt inom B2B-försäljning.
Få inspiration till dina offerter
AI kan hjälpa dig att skriva bättre offerter. I Oneflow kan du göra precis detta. I avtalsverktyget kan du ta hjälp av AI för att till exempel skapa en pitch för att sluta ett avtal, skapa en sekretessklausul till ett avtal eller skapa en offertmall som enkelt kan anpassas för olika kunder.
Det funkar helt enkelt som en inspirationskälla till hur du kan skapa välformulerade offerter och avtal som får kunden på fall.
Personalisera din strategi för att nå ut till nya kunder
Personalisering är nyckeln till att effektivt nå ut till nya kunder. Genom att anpassa ditt erbjudande kan du få in fler leads än om du skulle skicka ut konventionella massmeddelanden. Och AI kan hjälpa dig att göra detta. AI kan producera personliga mejl och budskap i stor skala för att attrahera alla dina leads.
På detta sätt kan du spara timmar och hålla bättre kolla på dina leads. Genom att se all denna information på ett och samma ställe kan du också få insikter i realtid om vad som funkar och inte när det kommer till att hitta nya kunder.
Generera bättre leads
AI kan sortera och analysera stora mängder data på bara ett par ögonblick. Det hjälper dig att hitta potentiella kunder och generera leads baserat på de data som AI ger dig. På så sätt kan dina SDR:s spara massor av tid eftersom de har en ICP baserad på realtidsdata att utgå ifrån.
Det betyder att ditt säljteam kan fokusera på de mest lovande möjlighterna och kanske till och med undersöka branscher och marknader som de inte har gjort tidigare.
Lämna det återkommande manuella arbetet till chattbottarna
Alla som någonsin har arbetat med försäljning eller customer success kan intyga att du får många frågor av leads, potentiella och nya kunder. Och oftast är det samma återkommande frågor. Det är där AI kommer in i bilden.
Rätt AI-programvara kan svara på dessa frågor åt dig. Om den har inbyggd inlärningsteknik kan den också ändra och skräddarsy dina svar med tiden, så att de blir så tydliga och relevanta som möjligt för den fråga som ställs.
Dina leads och potentiella kunder får svar på sina frågor, du sparar massor av tid och de får fortfarande en personaliserad upplevelse.
Det tar tid att sätta upp chattbottar. Men avkastningen kan bli ovärderlig. Chattbottar är ett exempel på hur AI snabbt kan boosta din försäljning.
Automatisera dina försäljningsprognoser
AI kan också hjälpa företag att boosta sin försäljning med prediktiv analys. Det innebär att data analyseras för att identifiera mönster och förutsäga framtida resultat.
Genom att använda den här typen av verktyg kan företag få insikt i kundernas beteende och fatta välgrundade beslut om sina marknadsförings- och försäljningsstrategier.
Ett företag kan till exempel använda prediktiv analys för att analysera tidigare försälningsdata och identifiera vilka produkter eller tjänster som sannolikt kommer att sälja bra i framtiden.
Genom att identifiera dessa trender kan företag optimera sina lager- och prissättningsstrategier för att säkerställa att de har rätt produkter tillgängliga vid rätt tidpunkt och till rätt pris.
Få banbrytande prognoser
Försäljningsprognoser innebär att man analyserar tidigare försäljningsdata och marknadstrender för att förutse framtida försäljning – och nu kan även AI göra detta.
Genom att titta på tidigare och aktuella trender har AI förmågan att räkna ut vad som sannolikt kommer att sälja och vad som sannolikt kommer att falla tillbaka. Det kan till och med hjälpa dig att ta reda på vilka dina viktigaste försäljningsargument är med din lösning vid en viss tidpunkt.
När du vet vilka trender som troligen väntar runt hörnet kan du anpassa ditt erbjudande därefter. Om du säljer en SaaS-lösning kan AI-prognoser hjälpa dig att ta reda på vilken aspekt av din lösning du ska fokusera på.
Anpassa dig eller halka efter
AI är mer än bara en hajp. Det kommer revolutionera vårt sätt att göra affärer på. Därför är det hög tid att börja titta på hur du kan använda det till din fördel i ditt företag, innan konkurrensen hinner före. Och ett bra ställe att börja på är dina avtal.
I Oneflow kan du, förutom att använda AI till att få inspiration till dina offerter, se sannolikheten för att dina offerter signeras. Så att du kan agera därefter. Testa själv på oneflow.se.